آمار مطالب

کل مطالب : 200
کل نظرات : 33

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 52
باردید دیروز : 7
بازدید هفته : 61
بازدید ماه : 59
بازدید سال : 2066
بازدید کلی : 29129

Alternative content




فال حافظ

کد متحرک کردن عنوان وب

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد حرکت متن دنبال موس حدیث موضوعی

http://uploadboy.com/free12802.html

آخرین مطالب مسجدنما

↑ شما هم کدش را داشته باشید

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 2 اسفند 1393
نظرات

 

قال رسول الله(ص):

ثلاثة من الذنوب تعجل عقوبتها و لا تؤخر الی الاخرة:

عقوق الوالدین، و البغی علی الناس و کفر الاحسان.

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود:

کیفر سه گناه به قیامت نمی ماند (یعنی در همین دنیا مجازات می شود.)

۱ - عاق پدر و مادر۲ - ظلم و تجاوز به مردم ۳ - ناسپاسی در مقابل احسان و نیکی.

بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۴

تعداد بازدید از این مطلب: 574
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 25 بهمن 1393
نظرات

1- ِ ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَهُوَ مُنَافِق‏ : ْ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَان‏


نشان منافق سه چيز است : 1 - سخن به دروغ بگويد . 2 - از وعده تخلف كند .3 - در امانت خيانت نمايد .

تحف العقول ص 316


2-  لَا يَنَالُ شَفَاعَتِي مَنْ أَخَّرَ الصَّلَاةَ بَعْدَ وَقْتِهَا


کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید

محاسن ص 80


3- أبغض الحلال الي الله الطلاق .


منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است .

نهج الفصاحه ص 157 ، ح 16


4- ِ خَيْرُ الْأَصْحَابِ مَنْ قَلَّ شِقَاقُهُ وَ كَثُرَ وِفَاقُه‏ .


بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار

تنبیه الخواطر معروف به مجموعه ورام ج 2 ، ص 123


5- ابن آدم إذا أصبحت معافى في جسدك آمنا في سربك عندك قوت يومك فعلى الدّنيا العفاء


فرزند آدم وقتي تن تو سالم است و خاطرت آسوده است و قوت يك روز خويش راداري ، جهانگر مباش .

نهج الفصاحه ص 159 ، ح 23


6-ابن آدم عندك ما يكفيك و تطلب ما يطغيك ابن آدم لا بقليل تقنع و لا بكثير تشبع‏
 


فرزند آدم ، آنچه حاجت تو را رفع كند در دسترس خود داري و در پي آنچه تو را به طغيان وا مي دارد روز ميگذاري ، به اندك قناعت نميكني و از بسيار سير نمي شوي .

نهج الفصاحه ص 159 ، ح 24


7- مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّة


هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 145 - الجعفریات(الاشعثیات) ص 198


8- اتّق دعوة المظلوم فإنّما يسأل اللَّه تعالى حقّه و إنّ اللَّه تعالى لا يمنع ذا حق حقّه‏


از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش را از خدا ميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد .

نهج الفصاحه ص 161 ، ح 35


9- اتقوا الحجر الحرام في البنيان فانه اساس الخراب


از استعمال سنگ حرام در ساختمان بپرهيزيد كه مايه ويراني است .

نهج الفصاحه ص 162 ، ح 38


10- الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً أَفْضَلُهَا جُزْءً طَلَبُ الْحَلَال‏


عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.

مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 13 ، ص 12 ، ح 14585


11- اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّه‏


از فراست مؤمن بترسيد كه چيزها را با نور خدا مي نگرد .

کافی(ط-الاسلامیه) ج 1 ، ص 218 ، ح 3


12- اتّقوا الدّنيا فو الّذي نفسي بيده إنّها لأسحر من هاروت و ماروت.
 


از دنيا بپرهيزيد ، قسم به آن كس كه جان من در كف اوست كه دنيا ازهاروت و ماروت ساحرتر است .

نهج الفصاحه ص 163 ، ح 44 {شبیه این حدیث در مجموعه ورام ج 1 ، ص 131}


13- اتقوا دعوة المظلوم فإنها تصعد الي السماء كأنها شرارة


از نفرين مظلوم بترسيد كه چون شعله آتش بر آسمان ميرود .

نهج الفصاحه ص 163 ، ح 47


14- لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّيَام‏


براى هر چیزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.

كافى(ط-الاسلامیه) ج 4، ص 62


15- اثنان يعجلهما الله في الدنيا البغي و عقوق الوالدين .


دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر ميدهد : تعدي ، و ناسپاسي پدر و مادر .

نهج الفصاحه ص 165 ، ح 58


16-أجرؤكم على قسم الجدّ أجرؤكم على النّار


هر كس از شما در خوردن قسم جديتر است به جهنم نزديكتر است .

نهج الفصاحه ص 166 ، ح 64


17- أجملوا في طلب الدنيا فإن كلا ميسر لما خلق له .


در طلب دنيا معتدل باشيد و حرص نزنيد ، زيرا به هر كس هر چه قسمت اوست مي رسد .

شرح فارسی شهاب الاخبار ص 320 ، ح 518


18- هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار


رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

كافى(ط-الاسلامیه) ج 4، ص 67 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93 ، ص 342 ، ح 14


19- احب الاعمال الي الله الصلاة لوقتها ثم بر الوالدين ثم الجهاد في سبيل الله


بهترين كارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نيكي به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در راه خدا .

نهج الفصاحه ص 167 ، ح 70


20- أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ الْأَتْقِيَاءُ الْأَخْفِيَاء


محبوبترين بندگان در پيش خدا پرهيزگاران گمنامند .

مجموعه ورام ج 1 ، ص 5


21- انَّ الدینارَ وَ الدُّرهَمَ اَهْلَكا مَنْ كانَ قَبلكُمْ و هُما مُهْلِكاكُمْ.


همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاكت رساند و همین دو نیز هلاك كننده شماست.

کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 316 ، ح 6


22- احب الاعمال الي الله أدومها و ان قل .


محبوبترين كارها در پيش خدا كاريست كه دوام آن بيشتر است ، اگر چه اندك باشد .

نهج الفصاحه ص 167 ، ح 73


23- أحبّ الأعمال إلى اللَّه من أطعم من جوع أو دفع عنه مغرما أو كشف عنه كربا


بهترين كارها در پيش خدا آن است كه (بينوايي را)سير كنند ، يا قرض او رابپردازند يا زحمتي را از او دفع نمايند .

نهج الفصاحه ص 168 ، ح 76


24- لَا فَقْرَ أَشَدُّ مِنَ الْجَهْلِ وَ لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْل‏ 


هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست .

کافی(ط-الاسلامیه) ج 1 ، ص 25 و 26 ، ح 25 - محاسن ص 17 - تحف العقول ص 6


25- احب الاعمال الي الله حفظ اللسان


بهترين كارها در پيش خدا نگهداري زبان است .

نهج الفصاحه ص 168 ، ح 78


26-  أحبّ الجهاد إلى اللَّه كلمة حقّ تقال لإمام جائر


بهترين جهادها در پيش خدا سخن حقي است كه به پيشواي ستمكار گويند .

نهج الفصاحه ص 168 ، ح 80


27- أَحَبُّ الطَّعَامِ إِلَى اللَّهِ مَا كَثُرَتْ عَلَيْهِ الْأَيْدِي‏


بهترين غذاها در پيش خدا آن است كه گروهي بسيار بر آن بنشيند .

نهج الفصاحه ص 169 ، ح 82


28- احب اللهو الي الله تعالي إجراء الخيل و الرمي .


بهترين بازيها در پيش خدا اسب دواني و تيراندازي است . 

نهج الفصاحه ص 169 ، ح 83


29- طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْم‏


طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد.

کافی(ط-الاسلامیه) ج 1 ، ص 30 ، ح 1


30- احب الله تعالي عبدا سمحا اذا باع وسمحا اذا اشتري و سمحا اذا قضي و سمحا اذا اقتضي .


خداوند بندهاي را كه به هنگام خريد و هنگام فروش و هنگام دريافت سهلانگار است دوست دارد .

نهج الفصاحه ص 169 ، ح 85


31- أَحَبُّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ أَنْفَعُهُمْ لِعِبَادِه‏ .


از جمله بندگان آن كس پيش خدا محبوبتر است كه براي بندگان سودمندتر است .

تحف العقول ص 49 - نهج الفصاحه ص 169 ، ح 86


32- أحثوا التراب في وجوه المداحين .


بر چهره ستايشگران ، خاك بيفشانيد .

نهج الفصاحه ص 170 ، ح 91


33- أَحْزَمُ النَّاسِ أَكْظَمُهُمْ لِلْغَيْظ


آنكه در فرو بردن خشم از ديگران بيشتر است ، از همه كس دور انديشتر است .

من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 396 - امالی(صدوق) ص 21


34- اختبروا الناس بأخدانهم ، فإن الرجل يخادن من يعجبه


مردم را از معاشرانشان بشناسيد ، زيرا كند هم جنس با هم جنس پرواز .

نهج الفصاحه ص 173 ، ح 106


35- اخوف ما أخاف علي امتي الهوي و طول الامل .


بر امت خويش بيش از هر چيز از هوس و آرزوي دراز بيم دارم .

خصال ص 51


36-  ادْعُوا اللَّهَ وَ أَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالْإِجَابَةِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَجِيبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبِ غَافِلٍ لَاهٍ.


خدا را بخوانيد و به اجابت دعاي خود يقين داشته باشيد و بدانيد كه خداوند دعارا از قلب غافل بي خبر نمي پذيرد .

بحارالانوار(ط-بیروت) ج 90 ، ص 321


37- ادني أهل النار عذابا ينتعل بنعلين من نار يغلي دماغه من حرارة نعليه .


از مردم جهنم آنكه عذابش از همه آسانتر است دو كفش آتشين بپا دارد كه مغزوي از حرارت كفشهايش به جوش ميآيد .

نهج الفصاحه ص 176 ، ح 121


38- ادني جبذات الموت بمنزلة مائة ضربة بالسيف .


آسانترين كشش هاي مرگ مانند صد ضربت شمشير است .

نهج الفصاحه ص 176 ، ح 122


39- إذا ابتلي أحدكم بالقضاء بين المسلمين فلا يقض و هو غضبان و ليسوّ بينهم في النّظر و المجلس و الإشارة.
 


اگر يكي از شما به كار قضاوت ميان مسلمانان دچار شود بايد به هنگام غضب ازقضاوت خودداري كند و ميان ارباب دعوا در نگاه و نشيمنگاه و اشاره تفاوتي نگذارد .

نهج الفصاحه ص 176 ، ح 125


40- اذا أحب الله عبدا حماه الدنيا كما يظل أحدكم يحمي سقيمه الماء .


وقتي خداوند بندهاي را دوست دارد ، دنيا را از او منع ميكند چنانكه شما مريض خويش را از نوشيدن آب منع ميكنيد .

نهج الفصاحه ص 179 ، ح 137

 

تعداد بازدید از این مطلب: 826
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 29 آذر 1393
نظرات

شاید برای شما هم جای سؤال باشد که:

 چرا نمی توانیم گریه کنیم؟ چرا حالت تضرع و گریه در دعا ، عبادات و مجالس ذکر مصیبت اهل بیت (علیه السلام پیدا نمیکنیم؟!!

از موانع گریه و بیرون نیامدن اشک از چشم، چیزهائی است که موجب قساوت قلب و سنگدلی می شود، به نحوی که صاحب آن از الطاف ربانیّه و افاضات الهیه محروم می گردد، و سبب می شود که خشوع را از قلب، و اشک را از چشم دور کند، و صاحب آن دل و چشم از سعادت دنیا و آخرت محروم شود.

در اینجا لازم دانستم تذکر دهم که در بسیاری از دعاها از مصادر وحی و تنزیل روایت شده که به خدا باید پناه برد از دلی که خاشع نباشد، و از چشمی که اشک نریزد، و این فقره از دعا را در نظر گرفت که:

«أللّهم إنی أعوذ بک من قلبٍ لا یخشع،‌ و عین لا تدمع».[1]

یعنی: (خدایا به تو پناه می برم از دلی که خاشع نباشد، و از چشمی که اشک نریزد).

پس بر بنده مؤمن به خدا، لازم است که برای جلوگیری از قساوت قلب و نریختن اشک، از چیزهائی که موجب این دو چیز است، خودداری کند، تا دل او از آتش عشق و محبت خدا و آنهائی که خدا امر به محبت و دوستی ایشان کرده سوزان و چشم او گریان گردد.

موجبات قساوت قلب چند چیز است:

1.  معصیت و نافرمانی خدای تعالی

چنانچه امیرمؤمنان(علیه السلام) فرموده: «ما من شیء أفسد للقلب من خطیئة».[2] یعنی: (چیزی نیست که فسادش زیادتر باشد برای قلب، از گناه و نافرمانی از خدا).

و فرمود:«لاوجع أوجع للقلوب من الذنوب».[3]  یعنی:‌ (هیچ دردی دردآورتر نیست برای دل ها از گناهان).

2.  خوردن حرام

چنانچه پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرموده:«یا علی، من اکلَ الحرامَ سوّدَ قلبه».[4]یعنی: (یا علی، کسی که حرام بخورد، دلش سیاه می شود).

3.  خوردن مال شبهه ناک که دل را می میراند به نحوی که خدا را فراموش کند.

4.  طول امل، یعنی: درازی آرزو

چنانچه خدای تعالی به موسی(علیه السلام) فرموده که:«یا موسی، لا تطوّل فی الدّنیا أَمَلَک فیقسو قلبک».[5]  یعنی: (ای موسی، دراز مکن در دنیا آرزویت را که قسی القلب، یعنی: سنگدل می شوی).

5.  مال بسیار داشتن

 امیرمؤمنان(علیه السلام) فرموده است:«أنّ کثرة المال مفسدة للدّین و مقساة للقلوب».[6] یعنی: (بدرستی که بسیاری مال، فساد کننده دین و سخت کننده دل ها است).

6.  به فکر دنیا بودن و همّ آن را در دل داشتن

چنانچه روایت وارد شده که: «تفّرغوا من هموم الدّنیا ما استطعتم، فانّه مَن کانتِ الدنیا همته، قسی قلبه و کان فقره بین عینیه».[7]  یعنی: (فارغ و آسوده کنید خودتان را از همّ و فکر دنیا و علاقه به آن، هر چه می توانید. بدرستی که هر کسی که همّت او برای دنیا است دلش سنگ و سخت می شود و احتیاج او در مقابل دو چشم است و جز دنیا چیزی را نمی بیند).

7.  کثرت همّ قُوت (دغدغه بیش از حد برای کسب)

چنانچه حضرت خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله) به امیرمؤمنان علی(علیه السلام) فرموده است: «یا علی، خمسة‌ یمیت القلب، - إلی أن قال -: و کثرة هم القوت».[8] یعنی: (پنج چیز است که قلب را می میراند. - تا اینکه فرمود -: و بسیاریِ همّ قوت).

8. نشستن با شخص گمراه و حاکم جائر

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرموده: «أربعة مفسدة للقلوب. - إلی أن قال -: مجالسة الموتی. فقیل یا رسول الله،‌ و ما مجالسته الموتی؟ قال: مجالسته کل ضال عن الایمان».[9] یعنی: (چهار طائفه اند که قلبها را فاسد می کنند. - تا اینکه فرمود -: همنشینی با مردگان. به آن حضرت گفته شد: همنشینی با مردگان مراد چیست؟ فرمود: همنشینی با هر غیر مؤمن گمراهی و جائر فی الاحکام و هر حاکم جائری).

9. همنشینی با سلطان (افراد قدرتمند و صاحب شوکت دنیوی)

در حدیث امام صادق(علیه السلام) است که فرموده: «من جلس مع السّلطان زاده الله القوة و الکبر». [10] یعنی: (کسی که با سلطان بنشیند، زیاد می کند خدا قساوت و تکبر او را).

10.  رفتن درب خانه سلطان

قال النبی(صلی الله علیه و آله): «یا علی، ثلاثة، یقسین القلوب».[11] یعنی (یا علی، سه چیز است که قساوت قلب می آورد. - تا اینکه فرمود -: «اتیان باب السلطان»، یعنی: (رفتن درب خانه سلطان).

11.  قرب و نزدیکی پیدا کردن با کسانی که مبالات در گفتار و کردار ندارد

چنانچه فرمودند: «و مقاربته جفاء و قسوة».[12]  یعنی: (نزدیک شدن چنین کسی که بی باک است در قول و فعل، جفا و قساوت است).

12. خفق نعال ( یعنی: کسی که ریاست و بزرگی طلب باشد و دوست داشته باشد چون حرکت می کند دیگران در عقب سر او صدای کفش هاشان بلند باشد.)

چنانچه علی(علیه السلام) فرموده: «ما اَری شیئاً اضرَ بقلوب الرّجال من خفق النعال و راء ظهورهم».[13] یعنی: (نمی بینم یا نمی دانم چیزی را که زیانش زیادتر باشد برای قلب های مردان از صداهای کفش هائی [که] در پشت سرهاشان حرکت می کنند).

13. به دنبال صید و شکار رفتن

14.  گوش دادن برای شنیدن صداهای لهو و سازها و غنا

15. نشست و برخواست کردن با اغنیاء و ثروتمندان

16. اختلاط ، آمیزش و صحبت زیاد کردن با زنان

17. خنده زیاد کردن

18. ترک مجالست و همنشینی با علماء در مدت چهل روز

چنانچه پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرموده: «یا علی، إذا أتی علی المؤمن أربعین صباحاً و لم یجلس العلماء، قسی قلبه و جرّ علی الکبائر».[14]یعنی: (یا علی اگر چهل صباح بر مؤمن بگذرد و با علماء ننشیند، قسی القلب و سنگدل می گردد و جری می شود بر گناهان کبیره).

19. مشورت با زنان و به رأی آنها عمل کردن به آن{در اموری که ربطی به آنان ندارد!}

20. ترک کردن ذکر خدا

چنانچه خدای تعالی به موسی خطاب فرموده: «یا موسی! لا تدع ذکری علی کلّْ حال، إنّ ترکَ ذکری یقسی القلوب».[15] یعنی: (ای موسی! وامگذار یاد کردن مرا در حال که ترک کردن ذکر من دل ها را سخت می کند).

21. سخنان لهو و بیهوده گفتن که فائده ای نداشته باشد

22.  زیاد سخن گفتن

حضرت عیسی روح الله(علیه السلام)  فرمود: «لا تکثروا کلامکم فتقسو قلوبکم و من کثر کلامه قَلَ عقله و قسی قلبه».[16] یعنی: (زیاد سخن نگوئید که دل ها را سنگ و سخت می کند، و کسی که زیاد سخن گوید عقل او کم می شود و دل او سخت می شود).

23. تأخیر انداختن نمازها را از اوقات خود، بدون عذر شرعی

پیغمبر اکرم فرموده: «تأخیر انداختن نماز از وقت، قساوت قلب می آورد».

24. دل را در حال نماز گزاردن بجای دیگر و چیز دیگر توجّه دادن

25.  زیاد خوردن و زیاد آشامیدن

در حدیث آمده که فرموده:«لا تمیتو القلوب بکثرة الطعام و الشراب، فان القلب یموت کالزرع إذا کثر علیه الماء».[17]

یعنی: (نمی رانید دل ها را به خوردنی زیاد و آشامیدن زیاد، زیرا که دل مانند زرع است که از آب دادن زیاد فاسد می شود).

26. در حال سیری و اشتهای طعام نداشتن، طعام خوردن

27. زیاد گوشت خوردن

28. خوابیدن بعد از خوردن غذا

چنانچه روایت شده که امام(علیه السلام) فرموده: «أذیبوا طعامکم بذکرالله تعالی، و لا تناموا علیها فتقسوا».[18]  یعنی: (آب کنید طعامی را که خوردید به ذکر خدای تعالی، و پس از خوردن طعام بلافاصله نخوابید که قساوت می آورد).

29. در حال سیری که اشتهای به طعام نیست طعام خوردن

30 ریختن خاک بر قبر صاحب رَحِم، یعنی: خویشاوندان رَحِمی

بنا بر روایت حضرت صادق(علیه السلام) که فرموده: «اَنهاکُم من أن تطرحوا التراب علی ذوی أرحامکم، فان ذلک یورث القسوة [فی القلب] و من قسا قلبه بَعُد من ربّه».[19] یعنی: (نهی می کنم شما را از ریختن خاک بر روی خویشان خود که رَحِم های شمایند، که آن موجب قساوت قلب می شود، و کسی که قلب او قساوت گرفت از پروردگار خود دور می شود).

دانسته باد که زشت ترین و قبیح ترین تمام مرضهای قلب، مرض قساوت قلب است که سبب می شود برای محروم شدن از خیرات و سعادت دنیویّه و اخرویّه و دوری از رحمت خدای تعالی و نزدیکی به سخط و غضب او. باید پناه بُرد به خدا، چنانچه در روایت است که امام(علیه السلام) فرموده:

«ما غضب الله علی قوم و لا إنصراف رحمته عنهم إلاّ لقساوتهم».[20] یعنی:‌ (غضب نکرده است خدا بر قومی و منصرف نشده است رحمت او از ایشان، مگر به جهت قساوت و سنگدلی ایشان).

و فرمود: «ما مرض قلب اشدّ من القسوة».[21] یعنی: (مریض نمی شود به مرضی که سخت تر از قساوت باشد.).

و فرمود: «ما ضرب عبد بعقوبة أعظم من قسوة القلب».[22] یعنی: (زده نمی شود بنده به عقوبتی که بزرگتر از قساوت قلب باشد).

علاج مرض قساوت قلب

بدانکه بنابر آنچه در اخبار صادره از ائمه اطهار(علیهم السلام) ذکر شده، دفع این مرض هلاک کننده به چند چیز می شود:

اوّل: فرمایش نبوی است به امیرمؤمنان که فرموده:

«یا علی، خمسة تجلوا القلب و تذهب القساوة: مجالسة العماء، و مسح رأس الیتیم، و کثره الاستغفار، و سهر الکثیر، الصوم بالنهار».[23] یعنی (یا علی پنج چیز است که قلب را جلا می دهد. نشستن با علماء، و دست کشیدن به سر یتیم، و بسیار طلب آمرزش کردن در اوقات سحرها، و شب زنده داری و کم خوابیدن، و روزه گرفتن در روز).

و در خبر دیگر فرمود:

«یا علی، تنوّر القلب قرأته قل هو الله احد».

یعنی: (قلب را نورانی می کند خواندن سوره قل هو الله احد).

«و قلة الدکل، و مجالسته العلماء، و أکل حبات الغلات».

(و کم خوردن، و نشستن با علماء، و خوردن دانه های حبوبات).

برگرفته شده از: آیت الله سید محمد حسن میرجهانی(ره) ، (1371)، البکاء للحسین(علیه السلام)، در ثواب گریستن و عزاداری یر حضرت سید الشهداء(علیه السلام)، و وظایف عزاداری، تحقیق روح الله عباسی، قم، نشر رسالت، 1385، چاپ دوم.

پی نوشت ها :

*********************************************************************

 

[1]. تهذیب، ج 6، ص 35؛ اقبال، ص 487؛ بحارالأنوار، ج 98، ص 314

[2] . کافی، ج 6، ص 268؛ امالی للطوسی، ص 438؛ بحارالأنوار، ج 7، ص 312.

[3] . کافی، ج 2، ص 275؛ وسائل الشیعه، ج 15، ص 304؛ بحارالأنوار، ج 73، ص 342.

[4] . مصدرش یافت نشد!.

[5] . کافی، ج 2، ص 329؛ اعلام الدین، ص 218؛ بحارالأنوار، ج 73، ص 398.

[6] . تحف العقول، ص 119؛ مشکاة الأنوار، ص 138؛ بحارالأنوار، ج 1، ص 175.

[7] . مجموعة ورام، ج 2، ص 119؛ ارشاد القلوب، ج 1، ص 18؛ بحارالأنوار، ج 77، ص 166 با اختلاف بسیار نقل شده.

[8] . مصدرش یافت نشد!.

[9] . بحارالأنوار، ج 103، ص 226.

[10] . منیة‌المرید، ص 123 با اختلاف در نقل.

[11] . فقیه، ج 4، ص 365؛ بحارالأنوار، ج 65، ص 282.

[12] . کافی، ج 2، ص 369.

[13] . مجموعة ورام، ج 1، ص 65.

[14] . مصدرش یافت نشد!.

[15] . کافی، ج 2، ص 497؛ بحارالأنوار، ج 13، ص 342.

[16] . الامالی، ص 3، ح 1/1؛ کتاب الموطاء، ص 986، تفسیر مجمع البیان، ج 1، ص 266؛ تفسیر ابن کثیر، ج 1، ص 118؛ بحارالأنوار، ج 71، ص 281. این روایت در این مصادر اینگونه آمده: «لا تکثروا الکلام بغیر ذکر الله، فإن کثرة الکلام بغیرالله، قسوة القلب، إن أبعد الناس من الله القلب القاسی». عبارت مصنف را نیافتم.

[17] . مجموعة ورام، ج 1، ص 46.

[18] . دعوات، ص 76؛ بحارالأنوار، ج 62، ص 267.

[19] . کافی، ج 2، ص 199؛ علل الشرایع، ج 1، ص 304؛ بحارالأنوار، ج 82، ص 35.

[20] . الفصول المهمة، ج 2، ص 42.

[21] . مستدرک الوسائل، ج12، ص 94؛ بحارالأنوار، ج 65، ص 337.

[22] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 6، ص 339؛ بحارالأنوار، ج78، ص176.

[23] . تحف العقول، ص 296؛ شرح نهج البلاغه، ج 6، ص 339؛ تفسیر قرطبی، ج 15، ص 248؛ تفسیر الثعالبی، ج 5، ص 87؛ بحارالأنوار، ج 78، ص 176؛ من السیرة الامام محمّد باقر(ع)، ص 156.

منبع: گناه شناسی

برگرفته شده از http://ahlolbait.blog.ir

 

تعداد بازدید از این مطلب: 874
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : جمعه 28 آذر 1393
نظرات

فرا رسیدن ایام رحلت جانگداز رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) بر عموم شیعیان و محبان تسلیت باد . 

تعداد بازدید از این مطلب: 598
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : دو شنبه 26 آبان 1393
نظرات

سلام بر عزیزان بازدید کننده امروز قصد معرفی یک بازی کم حجم رو برای شما دارم این بازی توسط موسسه هنر ناب اسلامی طراحی و تولید شده که در این بازی شما در قالب یک برنامه به شاهین نجفی مرتد شلیک می کنید . لینک دانلود این بازی در این صفحه قرار داده شده لطفاً در بازنشر این بازی سعی کنید .

 

مرگ بر شاهین نجفی مرتد.جهت دانلود روی عکس کلیک کنید:

تعداد بازدید از این مطلب: 556
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 10 آبان 1393
نظرات

در آیه ۳۷ بقره مى ‏خوانیم:

فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ، آدم علیه السّلام (هنگام توبه از ترک اولى) کلماتى را از خداوند دریافت کرد (و با آنها توبه کرد) خداوند توبه او را پذیرفت.
در کتاب الدّر الثّمین، در تفسیر این آیه آمده است آدم علیه السّلام در این هنگام، ساق عرش را دید که در آن نام پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم و امامان علیهم السّلام نوشته شده بود، جبرئیل بر او نازل شد و به آدم تلقین کرد تا این کلمات را بگوید:
یا حمید بحقّ محمّد، یا عالى بحقّ على، یا فاطر بحقّ فاطمة یا محسن بحقّ الحسن و الحسین، و منک الاحسان،
اى خداى ستوده به حق محمّد ستوده صلى اللَّه علیه و آله و سلم اى خداى ارجمند به حق على علیه السّلام، اى آفریدگار به حق فاطمه علیها السّلام، اى احسان‏ بخش به حق حسن و حسین علیهما السّلام و از تو است احسان.

آدم علیه السّلام وقتى که این کلمات را به زبان آورد، همین که نام حسین علیه السّلام به زبانش آمد، دلش شکست و قطرات اشک از چشمانش سرازیر گردید، گفت: اى برادرم جبرئیل! علّت چیست که با ذکر حسین علیه السّلام قلبم مى‏ شکند و اشکم جارى مى‏ گردد؟! جبرئیل گفت: «اى آدم! بر این پسرت حسین علیه السّلام مصیبت جانسوزى وارد مى‏ شود که همه مصیبتها در نزد آن کوچک است.» آدم علیه السّلام گفت: برادرم جبرئیل! آن مصیبت چیست؟
جبرئیل گفت: حسین علیه السّلام با لب تشنه، و تنها و غریب و بى ‏یار و یاور کشته مى‏ شود، اگر او را در آن روز ببینى چنین صدا مى ‏زند:
«وا عطشاه! وا قلّة ناصراه‏
!، اى واى از سوز تشنگى، اى واى از کمى یاور!» شدّت تشنگى، بین او و آسمان را همچون دود مى‏ کند، هیچ کس جواب او را جز با شمشیرها و وسیله کشتن نمى‏ دهد، سر او را همانند گوسفند امّا از قفا جدا نمایند، و آنچه از فرش و اسباب خانه را دارد همه را غارت مى‏ کنند، سرهاى او و یارانش را در شهرها مى‏ گردانند، در حالى که زنان اهل بیتش در کنار آن سرها عبور داده‏ مى‏ شوند ...
در این هنگام جبرئیل و آدم علیه السّلام همچون زن پسر مرده‏ اى براى مصیبت حسین علیه السّلام گریه کردند. پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم در ضمن گفتارى فرمود:
کلّ من بکى منهم على مصاب الحسین اخذنا بیده و ادخلناه الجنّة
، هر کسى از امّت من براى مصائب حسین علیه السّلام گریه کند، در قیامت دست او را مى‏ گیریم و او را وارد بهشت مى‏ سازیم.
امام سجّاد علیه السّلام به قدرى براى تجدید خاطره شهادت امام حسین علیه السّلام کوشا بود، که حتّى طبق دستورش در روى نگین انگشترش نوشته شده بود:
«خزى و شقى قاتل الحسین بن على علیه السّلام‏ ، رسوا و بدبخت شد قاتل حسین فرزند على علیه السّلام.» بر همین اساس ما باید همواره یاد و نام حسین علیه السّلام را زنده نگه داریم، و نهضت عظیم عاشورا و اهداف آن را به خاطر بسپاریم، و مصائب آن حضرت و شهداى کربلا، و رنجهاى اسیران خاندان رسالت علیهم السّلام را تجدید کنیم، و بدانیم که تکرار آن همچون تکرار آب دادن به درخت است، که براى تجدید حیات و رشد آن درخت، ضرورى است.
پی نوشت:غم نامه کربلا / ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، ص۱۳و14 .

تعداد بازدید از این مطلب: 567
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : چهار شنبه 7 آبان 1393
نظرات

از آیت الله بهجت پرسیدند: داستان ها و قضایایى از کسانى که پیوسته زیارت عاشورا مى خواندند و به این صورت، متوسل مى شدند، گردآورى و چاپ شده است. نظر حضرت عالى در این باره چیست؟

ایشان پاسخ داده اند که: متن زیارت عاشورا، بر عظمت آن گواه است؛ خصوصا با ملاحظه آنچه در سند زیارت رسیده است که حضرت صادق علیه السلام به صفوان مى فرماید: این زیارت و دعا را بخوان و بر آن مواظبت کن. به درستى که من چند چیز را بر خواننده آن تضمین مى کنم: ۱- زیارتش قبول شود. ۲- سعى و کوشش وى مشکور باشد ۳- حاجات او هرچه باشد، برآورده شود و ناامید از درگاه خدا برنگردد.
 
اى صفوان! این زیارت را با این ضمان، از پدرم یافتم و پدرم از پدرش...تا امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت امیر نیز از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم از جبرئیل و او هم از خداى متعال نقل می کند و هرکدام این زیارت را با این ضمان، تضمین کرده اند و خداوند به ذات اقدس خود قسم یاد نموده که هرکس این زیارت و دعا را بخواند، دعا و زیارت وى را بپذیرم و خواسته اش هر چه باشد، برآورده سازم.

و از سند او استفاده مى شود که زیارت عاشورا از احادیث قدسى است و همین مطالب، سبب شده است که علماى بزرگ ما و استادان ما - با آن همه مشغولیت هاى علمى و مراجعاتى که داشتند - به خواندن آن مقید بودند تا جایى که استاد ما، مرحوم حاج شیخ محمد حسین اصفهانى، از خداوند خواسته بودند که در آخر عمرشان، زیارت عاشورا را بخوانند و سپس قبض ‍ روح شوند و دعایشان هم مستجاب شد و پس از پایان این زیارت، درگذشتند.

تعداد بازدید از این مطلب: 528
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : دو شنبه 5 آبان 1393
نظرات

 

این 5 حدیث برای عزاداری امام حسین (ع) سفارش شده است:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دل های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.

امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس که عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را برای او روز شادی و سرور قرار می دهد.

امام رضا علیه السلام فرمود: هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: فاطمه جان! روز قیامت هر چشمی گریان است، مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمت های بهشتی مژده داده می شود.

حضرت صادق علیه السلام فرمود: یک سال تمام، هر شب و روز بر حسین بن علی علیه السلام نوحه خوانی شد و سه سال، در روز شهادتش سوگواری برپا گشت.

تعداد بازدید از این مطلب: 551
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : یک شنبه 27 مهر 1393
نظرات

بسمه تعالي

پيش گفتار:

دوست داريم با عاشورا نجوا کنيم، به هر سو که مي‌نگريم خيمه‌گاه حسين(ع) برپا است، قدم در اين خيمه‌ها که مي‌گذاريم، معرفت فرياد مي‌کند. فقط کافي است چشمان دل را باز کنيم و اين درياي عرفاني را با جان و دل پذيرا باشيم، آنگاه خواهيم فهميد صحراي بلا کجا بوده و از چه رو به اين نام ملقب گشته است.

صداي فرات مي‌آيد، اين صدا سوز دارد و خروشش دل را از جا مي‌کند، با صداي شش ماهه حسين(ع) در هم مي‌پيچد و روضه‌اي مي‌شود که بر اندامت رعشه مي‌افکند.

آرام باش! دقيق‌تر شو، ببين منظومه‌اي غريب در ميان آن سياره‌اي غريب تر مي‌بيني، در اطرافش شيطان هلهله مي کند و نمايندگانش را با نگاه‌هايي دروغين براي برپايي هنگامه‌اي ، راهي ميدان کرده است.

چه پليد آدمياني هستند: يزيد، شمر، ابن زياد، خولي ، حرمله و سنان بن انس که سپيد برگ تاريخ را آلوده کردند و داغ ننگي شدند بر جبين انسانيت.

چه واژه‌ شگفتي است حسين، که عالم هنوز مبهوت آن مانده است و از پرتو اين نام خون‌آلود شور و حماسه مي‌بارد.

اندوهگين‌ترين پيام که همواره خود را در ميان واژه‌ها جاي مي‌دهد “هَيهات مِنَّ الذِّلَه” شکوه در اين واژه موج مي‌زند اما از دل آهي بر مي‌آيد، که زخم‌هاي کهنه را مي‌سوزاند و عميق‌ترشان مي‌کند.

اندکي شنوا‌تر شويم به ياد مي‌آوريم صداي لب تشنه‌اي را که بر ني قرآن مي‌خواند و ضجه‌هاي کودکاني را که تازيانه خورده نام حسين را با هزاران حسرت فرياد مي‌کردند و با زبان بي زباني او را مي‌طلبيدند.

کربلا فراخوان عاشقي بود که توسط حسين(ع) داده شد و همه آنهايي که درس ايثار و فداکاري را از اباعبدالله تعليم ديده بودند، آمدند و با نيت ماندن تا آخرين شهيد يک به يک پرواز را تجربه کردند.

کربلا خاک نبود، خاطره بود شکوه جلالي بود که بدون ترديد مي‌شود به معنايش پي برد و از او آموخت ميهمان نوازي را.

آنهايي که بر چوبه‌هاي نيزه خود خورشيد را حمل کردند ، به راستي در تاريکي وجودشان به دنبال کدام کوره راه بودند که رفتند و نرسيدند .آنان کودکاني را که خود معلماني بزرگ براي تاريخ شدند همچون گلي تازه شکفته پرپر کردند در حالي که عطر اين گل‌ها در مشامشان بود.

در اينجا کار به (يا لَيتَني کٌنتٌ مَعَکٌم) ختم نمي‌شود. صحراي بلا به وسعت دنيا است، اگر مرد ميداني زيارت عاشورا را به زبان نخوان ، با دل به زيارت عاشورا برو و ببين معناي کل يوم عاشورا چيست که اينگونه پشت شيطان را مي‌لرزاند.

حلقه دلدادگي حسين(ع) احياگر است و نجات‌بخش . همگان در محضر عاشوراييم و سينه‌هاي ما تکيه‌اي زنگار گرفته و قديمي است که با اشعار محتشم سياه‌پوش است و دل‌هاي خود را وقف حسين(ع) کرده‌ايم.

حسين(ع) تاريخ خون است، حسين(ع) اشک است و آه و زنجير…

محرم روشن‌تر از هر خورشيدي است که بر ديدگان ما مي‌تابد و راه هدايت را نشان مي‌دهد.

حسين(ع) تو حافظه فراموش نشدني تاريخ هستي، آسمان پر فروغي هستي که تا هميشه دامن دامن ستاره تقديم زمين خواهي کرد، تو اشک بي پاياني هستي که تا هميشه خواهد ريخت.

 

 

 

اي صاحب عاشوراي بزرگ به حق دست‌هاي ملتمس فرات که در حسرت وجود ساقي خشکيد، ياريمان کن، در اين کارزار عشق و عقل که اگر تو مدد نکني واي بر غروب عاشورا!

 

 

 

 

 

1-مشخصات مجري طرح:

 

نام تشکل ارائه دهنده و مجري طرح:

انجمن کبوتران زميني ( N.G.Oسازمان مردم نهاد)

محور فعايت تشکل: بشر دوستانه




2- شناسنامه کلي طرح:

 

•عنوان طرح : مستشهدين عاشورا

•موضوع طرح: محکوميت جنايات عاشورا از بُعد بشردوستانه

•محدوده اجرا: سطح بين الملل




3-اهداف اجراي طرح:

 

3-1) معرفي و شناساندن ابعاد پنهان جنايات صورت گرفته در واقع? عاشورا

3-2) مقابله با اقدامات خصمانه نسبت به انکار و کوچک شمردن واقع? عاشورا

3-3) بررسي و محکوم نمودن جنايات صورت گرفته از بُعد حقوق بشر

3-4) معرفي و شناساندن مسبّبين و افراد دخيل در واقع? کربلا بعنوان جنايتکاران جنگي

3-5) هم صدا نمودن فعالين حقوق بشر و عدالت خواهان جهان جهت ثبت واقع? کربلا به عنوان اولين جنايت جنگي بعد از اسلام در سازمان ملل متحد (UN)

3-6) نام گذاري روز عاشورا(دهم محرم) بعنوان روز جهاني يادمان عاشورا در سازمان ملل متحد (UN)

3-7) جلوگيري از تکرار هتک حرمت ها و تخريب آثار تاريخي و مذهبي نظير بارگاه و ضريح ائمه قبرستان بقيع و حرم حضرت حمزه سيد الشهداء




4-ضرورت اجراي طرح:

 

واضح و مبرهن است که دشمنان اسلام با سم پاشي و صرف بودجه هاي کلان ضد فرهنگي يا به اصطلاح جنگ نرم، وهدف گذاري مستقيم قصد کمرنگ کردن واقعه کربلا و شهادت مظلومان? امام حسين (ع) را در ذهن بشر دارند و در اين راه از هيچ کوششي فروگزار نيستند. زيرا آنان مي دانند تا مادامي که نام و ياد امام حسين (ع) زنده و جاويد است و مسلمين آن را چراغ راه زندگي خود قرار مي دهند، غير قابل نفوذ هستند. بنابراين مخدوش کردن اين قيام در رأس برنامه هايشان قرار گرفته است.

براي رسيدن به اين مقصود شوم ،جنگ فرهنگي خود را آغاز کرده اند و با استفاده ناجوانمردانه از فضاهاي رسانه اي و ايجاد شبهات فراواني که توليد مي کنند ،سعي در تغيير تفکر و نگرش جامعه و القاي انديشه هاي ضد بشري و ضد شيعي خود دارند، تا آنجايي که با کمال وقاهت در شرايطي که مفتي هاي وهابي، در توجيه شرابخواري دولتمردان سعودي و بوسيدن دست و گونه زنان غربي در ملاقات هاي رسمي و غير رسمي، رعايت اصول معاشرت و احترام گذاشتن به فرهنگ و عقايد غربي ها را بهانه مي کنند.

از ديگر رو، عبد العزيز بن عبد الله بن محمد بن عبد اللطيف آل الشيخ ( از نوادگان عبدالوهاب، موسس فرقه وهابيت) که از سوي شاه عربستان به مقام مفتي عام و اعظم وهابيون عربستان سعودي و رئيس هيات کبار علما آن کشور منصوب شده است، در سالروز شهادت سيّدشهدا امام حسين (ع) و سوگواري شيعيان در عزاي فرزند پيامبر (ص) ، براي پسرش جشن سالگرد ازدواج گرفت و هم کيشانش را به جشن و پايکوبي فراخواند.

و در نمونه اي ديگر: ديگر علماي اين فرقه، با کمال وقاحت، روز عاشورا را روز عيد اعلام و در اين روز اقدام به برگزاري جشن و سرور مي نمايند.

آيا اين رفتارها نشانگر سرسپردگي ايشان به بيگانگان شيطان صفت جهان نمي باشد؟! که در جاي جاي جهان در لباس اسلام و اسلام گرايي ، دست به قتل و کشتار افراد بيگناه ميزنند و حقوق بشر را نقض مي کنند و چهره زيباي اسلام را که مهد بشر دوستي و محبت به هم نوع است را در جهان مخدوش مي نمايند .

با توجه به مطالب عنوان شده و تلاش فراوان مفتي هاي وهابي نسبت به تخريب اماکن مذهبي ، تاريخي اسلام و شيعه و اقدام به کمرنگ نمودن واقعه عاشورا در راس همه ي اعتقادات شيعي و وانمود به خشونت آميز بودن مراسمات عزاداري در تفکر بين الملل و اقدام به حربه هاي خاص جهت موجه نشان دادن جنايات واقعه عاشورا توسط جنايتکاران اقدام نمايند ، ضرورت ثبت روزي به نام يادمان عاشورا در سازمان ملل احساس گرديد تا ديگر هيچ کس نتواند در هيچ نقطه از جهان با هر مذهب ، مسلک و مرامي با توسل به چنين فتنه هايي نسبت به کمرنگ کردن و بي احترامي به اين واقعه تاريخي ، اقدامي غير انساني و ضد بشري صورت دهند.

با توجه به نکات مطروحه در اهداف طرح اميدوار است که اگردشمنان اسلام و مسلمين، اقدام به ارتکاب چنين اعمالي نمايند، اينبار الزاماً سازمان ملل متحد (UN) و جوامع حقوق بشري هم صدا با ديگر آزادمردان و زنان جهان نسبت به محکوم کردن و جلوگيري از چنين جناياتي سکوت نخواهند کرد و فرصت تکرار دوباره و چندباره به چنين اقدامات سخيف و ددمنشانه اي نخواهند داد وآن را محکوم خواهند نمود.



5-نمونه يادمان هاي ثبت شده در عرصه بين الملل:

 

5-1) روز جهاني يادمان هولوکاست:

در اوّل نوامبر سال ???5 ، مجمع عمومي سازمان ملل متحد(UN) با صدور قطعنامه اي که به پيشنهاد آمريکا، استراليا، اسرائيل، کانادا و روسيه و حمايت ??? کشور که با اجماع تصويب شد، انکار هولوکاست را قابل پذيرش ندانست و 27 ژانويه را براي يادبود قربانيان آن فاجعه، روز جهاني يادمان هولوکاست نامگذاري کرد .

جالب است بدانيم حتّي زير سؤال بردن هولوکاست در برخي کشورها مانند آلمان، فرانسه و اتريش، جرم محسوب مي‌شود و پيگرد قضائي را به همراه دارد.

منابع:

از نسخهي اصلي در ?? ژانويه ????. «UN creates Holocaust memorial day».

www.unic-ir.org



5-2) روز بين المللي نلسون ماندلا:

 

روز بين‌المللي نلسون ماندلا يا روز ماندلا ، آييني است که هر ساله در ?? ژوئيه( زادروز ماندلا )، به افتخار ماندلا جشن گرفته مي‌شود.

اين روز در نوامبر ???? رسما توسط سازمان ملل متحد نامگذاري شد.

نلسون ماندلا ، نخستين رئيس جمهور آفريقاي جنوبي است که درسال ???? در يک انتخابات دموکراتيک برگزيده شد.

وي پيش از رياست جمهوري از فعالان برجسته مخالف آپارتايد در آفريقاي جنوبي و رهبر کنگره ملي آفريقا بود که به خاطر مبارزه عليه رژيم آپارتايد محاکمه و زنداني شد.ماندلا ?? فوريه سال ???? پس از ?? سال از زندان آزاد شد. سال ???? جايزهي نوبل را به طور مشترک، با فردريک دوکلرک، آخرين رييس جمهوري رژيم آپارتايد که زمينه هاي آزادي نلسون ماندلا را فراهم کرده بود ، دريافت کرد.

منابع:

1. www.worldlii.org

2.www.unic-ir.org



6-گستره اجراي طرح :

 

•شرايط سني : تمامي مقاطع سني

•شرايط جنسي : زن و مرد

•منطقه تحت پوشش: بين المللي

•تعداد مخاطبين : بر اساس آمار تخميني در صورت حمايت و اجراي تمامي مراحل طرح حداقل تعداد مخاطبين با احتساب اينکه فقط شيعيان در آن شرکت نمايند در سطح ملي 75 ميليون نفر و در سطح بين المللي حداقل 400 ميليون نفر مي باشد.

لازم به ذکر توضيح مي باشد که ، مرکز پژوهشي- تحقيقاتي "ليوفرم" در لندن که در حوزه ي اديان ومذاهب و اعتقادات ديني فعاليت مي کند( و در حدود222 دفتر در جهان دارد) ؛نتايج جديدترين سرشماري خود در مورد پيروان اديان و مذاهب را منتشرنمودکه بر اين اساس جمعيت شيعيان جهان امروز به 400 مليون نفر افزايش پيدا کرده و اين يعني اينکه شيعيان در حدود يک چهارم مسلمانان جهان را تشکيل مي دهند.



 

7-خلاصه روند اجراي طرح:

 

انجمن کبوتران زميني با محور فعاليتهاي بشر دوستانه همواره کوشيده است با برگزاري طرح ها و ايده هاي انسان دوستانه در راه مقدس احياء بشردوستي در جوامع بشري نقش اندکي را ايفا نمايد. لذا در اين راستا اقدام به اجراي طرحي به نام "مستشهدين عاشورا" در سطح بين الملل نموده است .

اين طرح با هدف شناساندن ابعاد پنهان و اقدامات ضد بشري و جنايات جنگي صورت گرفته در واقع? کربلا که بر عليه امام حسين (ع) و ياران و اهل بيتشان در ماه محرم الحرام سال 61 هجري در صحراي کربلا ( در منطقه جغرافيايي کشور عراق کنوني ) واقع گشته است و به اسناد تاريخ جزو اولين جنايات جنگي در تاريخ اسلام مي باشد، آغاز گرديده است.

لذا در گام اول کميته اجرائي اين طرح اقدام به تهيه و تنظيم طوماري به زبان هاي زند? موجود جهان ، خطاب به جناب آقاي بان کي مون دبيرکل محترم سازمان ملل و مسئولين سازمانهاي حقوق بشري ملل متحد مبني بر محکوميت جنايات صورت گرفته در واقعه کربلا بر اساس قوانين بين المللي نظير کنوانسيونهاي ذيل بعنوان يک جنايت جنگي و ثبت اسامي مسبّبين اين جنايت بعنوان جنايتکاران جنگي مي نمايد:

* اعلاميه محو همه اشکال تعصب و تبعيض مبتني بر دين يا اعتقاد (مصوب 25 نوامبر 1981)

*ميثاق نامه بين المللي حقوق مدني و سياسي سازمان ملل متحد( مصوب 26 دسامبر 1966)

* کنوانسيون‌ جلوگيري‌ از کشتار جمعي‌ و مجازات‌ آن‌ (مصوب 9 دسامبر 1948)

*کنوانسيونهاي چهارگانه ژنو (مورخ 12 اوت 1949)

* پروتکلهاي اول و دوم الحاقي 1977 مصوب ژنو براي حمايت از قربانيان مخاصمات مسلحانه

پس از آن در اقدامي هماهنگ با هدف روشنگري محکوميت مسلّم اين جنايات براساس قوانين بين المللي ذکر شده ، اقدام به اطلاع رساني اين موضوع در عرصه رسانه و جوامع بين المللي مي نمايد.

کميته برگزاري طرح بعد از تدوين و تاييد طومار ياد شده اقدام به جمع آوري امضاء از افراد بشر دوست و عدالت خواه ايران و جهان، فارغ از هرگونه سليقه و نگرش مذهبي و سياسي مي نمايد.

اين مرحله از طرح به دو صورت فيزيکي و سايبري صورت مي پذيرد، لذا کليه علاقمندان ميتوانند با حضور فيزيکي در پايگاه هاي سيار مربوطه و يا با مراجعه به وب سايت رسمي (www.ashoora.org) نسبت به تأييد و امضاء طومار فوق اقدام نمايند. در پايان پس از تکميل طومار، کميته اجرايي طرح ضمن انتشار و اطلاع رساني آن را به مراجع بين الملل تحويل مي نمايند تا ايشان بعد از بررسي اين درخواست که به امضا و تأييد خيل عظيمي از افراد نوع دوست و آزادي خواه مزيّن شده، بر اساس قوانين نسبت به ثبت اين جنايت در سازمان ملل ، نقش اندکي را در اثبات مظلوميت سرور و سالار همه آزادگان جهان در جوامع بين المللي ايفا کنند ، و اين روز را بعنوان روز جهاني يادمان عاشورا نامگذاري نمايند.

 

 

 

 

8-دبير خانه (نيروي انساني مورد نيازاجرايي):

 

با توجه به نياز هم? مجموعه هاي سازماني و غير سازماني که امورات فرهنگي - اجتماعي جوامع بشري را برعهده دارند ، نياز به نيروي انساني متخصص و مفيد و متعهد در آن زمينه ، جزء تفکيک ناپذير اين کار به شمار مي رود.

فلذا دبيرخانه طرح "مستشهدين عاشورا "تصميم دارد با توجه بر کميّت ، کيفيّت و سطح کار که در عرصه بين الملل انجام خواهد پذيرفت با تشکيل دبيرخانه طرح به نيت 72 تن از ياران و اصحاب بزرگ مرد آزاد? تاريخ امام حسين(ع) ، از72 نيروي متخصص که حداقل داراي برخي از شرايط خاصه جهت عضويت در دبيرخانه و کميسيونهاي اجرايي بشرح زير باشند بعنوان مسئول(سرگروه ، سرشاخه) استفاده نمايد:

•تعهد اخلاقي والتزام عملي به اين طرح و آرمانهاوخط مشي هاي مجريان طرح

•علاقه مندي و حسن اخلاق همکاري در تيم اجرايي

•تخصص علوم حوزوي و يا دانشگاهي مرتبط اين طرح

•داشتن سوابق علمي ، فرهنگي ، حقوقي قابل پذيرش دبيرخانه(شامل :نخبگان، نويسندگان،پژوهشگران،برگزيدگان جشنواره هاي مختلف بين المللي و کشوري و ساير شايستگان با نظر مستقيم هيات اجرايي)

•دانش، مهارت و تجربه کافي و مشابه در زمينه اجراي طرح

•داشتن طرح ، ايده ، نوآوري و خلاقيت در امور اجرايي

توجه: لازم به ذکر است کادر اجرايي و امور دبيرخانه از 72 نفر از نخبگان و فرهيختگان کشور تشکيل خواهد شد و درصورت نياز به نيروهاي بيشتر با توجه به گستره طرح مابقي در زير شاخه ها قرار خواهند گرفت.




9-توضيحات :

 

واقعه عاشورا بعنوان يک حادثه ماندگار در تاريخ اسلام هميشه زنده و در حال جوشش است طبق آمارهاي اعلام شده، امسال حدود 20 ميليون نفر در مراسم اربعين حسيني در شهر کربلا شرکت کرده اند که اين بزرگترين تجمع بشري در سطح جهان به شمار مي آيد.

به مناسبت سالروز اربعين حسيني عده بيشماري به صورت يکدل، يک صدا و يکرنگ از اطراف، گوشه و کنار جهان، مخصوصا از شهرهاي مختلف عراق پاي پياده به سوي کربلا حرکت کردند.در ميان اين تجمع ميليوني، افرادي از کشورهاي آمريکا، دانمارک، سوئد و آلمان حضور داشته اند. از جمله، زائرين خارجي که بيشترين حضور را در عراق داشته اند: ايران، عربستان سعودي، کويت، قطر، ترکيه ، پاکستان، هندوستان و ساير کشورهاي حاشيه خليج فارس بوده اند.

آنچه که در اين مجال داراي اهميت مي باشد اين است که مسلمانان و علاقمندان به اهل بيت در طول تاريخ کوشيده اند از چنين مناسبت هايي استفاده کنند تا نام و ياد اين نهضت پرشکوه و جاويدان که براي تمام انسانهاي آزاده الهام بخش است، زنده نگه داشته شود.

چنين تجمع و حادثه اي در تاريخ، مشابه ندارد و اين موضوع بسيار شگفت انگيز و قابل توجه متفکرين، انديشمندان و همه مسلمانان مي باشد. از طرفي در اين تجمع تعداد بسياري از اديان هاي مختلف در کنار مسلمانان به طرف کربلا در حرکت بوده اند.حضور اين تجمع ميليوني بيانگر ايجاد صلح، دوستي و محبت است. بسياري از آزادي خواهان جهان، کساني که در نقاط مختلف جهان با استعمار، استبداد و ديکتاتوري مبارزه کرده اند حتي کساني همچون جرج شکور(اديب و شاعر برجسته مسيحي لبنان ) محمد علي جناح ( رهبر اعظم پاکستان ) ، محمد بن ادريس شافعي (از ائمه چهارگانه اهل سنت فلسطين )، چالز ديکنز (رمان نويس انگليس) ، ويل دورانت (مورخ و فيلسوف آمريکايي ) ، جرجي زيدان (اديب ، مورخ و داستان نويس مسيحي از کشور مصر ) ، محمد تيجاني ( مورخ و نويسنده تونسي) ، ادوارد براون (مستشرق از کشور انگليس )، ايروينگ واشنگتن (مورخ و مستشرق آمريکايي) ،ماهتما گاندي (رهبر بزرگ ملت هند) ، توماس کارلايل (مورخ و دانشمند از اسکاتلند )که بيشتر ايشان مسلمان نيز نبوده اند، شيفت? نهضت پرشکوه حماس?عاشورا بوده اند.به همين جهت فارغ از عقيده و مذهب خاصي اين موضوع براي همه انسانها اهميت دارد.

 

در پايان از تمامي انسانهاي وارسته و آزادانديش جهان درخواست حمايت مي نماييم تا با کمکهايشان بتوانيم انسانيت و انسان زيستن را در تاريخ زنده نگه داريم.

 

انجمن کبوتران زميني

برگزارکننده طرح مستشهدين عاشورا

www.ashoora.org

تعداد بازدید از این مطلب: 580
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : یک شنبه 20 مهر 1393
نظرات

اشعار عید غدیرخم

مرا غدیر نه برکه، که بیکران دریاست
علی نه فاتح خیبر،که فاتح دلهاست


مرا غدیر نه برکه، که خم جوشان است
علی نه ساقی کوثر،که کوثر عظماست


مرا غدیر نه یک برگ سرد تاریخ است
علی نه شافع محشر، که محشر کبراست


مرا غدیر حریم وصال محبوب است
علی نه همسر زهرا که کیمیای ولاست


مرا غدیر بود پایگاه دانش و دین
علی نه کاتب قرآن که آیت عظماست


مرا غدیر نه یک واژه در دل تاریخ
که جان پناه همه رهروان راه خداست


مرا غدیر نه یک روز اختلاف افکن
که همچو چشمه ی مبعث زلال وحدت زاست


مرا غدیر ندای بلند آزادی است
علی نه حامی بوذر که روح صدق و صفاست


مرا علی نبود خلقتی خدا گونه
چو غالیان نسرایم که مالک دو سراست


اگر نه عالم و عادل مرا نمی شاید
ستایمش که علی عالی و علی اعلاست


بخوان ز سوره انعام علت درجات
علی ز علم و عمل بر جهانیان مولاست


مگوکه مولد او کعبه شد که می گویم
به هر مکان که علی هست کعبه خود آنجاست


هر آن که دم زند از عشق آن ولی والا
علی صفت اگرش نیست، کار غرق خطاست


بخوان تو نامه مولا به مالک اشتر
که طرز فکر علی از خطوط آن پیداست


ببین که در دل آن رادمرد بی همتا
به یاد قسط و عدالت چه محشری بر پاست


بکوش رنگ علی گیری و صفات علی
هزار نکته باریک تر ز مو اینجاست


به سالروز امامت به جشن عید غدیر
که اشک شوق به چشمان عاشقان پیداست


گل (امید) به لب ها نشاندم و گفتم
خوشا دلی که در آن مُهر مهر میر ولاست

تعداد بازدید از این مطلب: 622
برچسب‌ها: علی(ع) , غدیر , عید ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


به وبلاگ ما خوش آمدید کانون فرهنگی هنری شهدای ثارالله - شهرستان بروجرد تلفن :06642465900


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود