آمار مطالب

کل مطالب : 200
کل نظرات : 33

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 3
باردید دیروز : 7
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 10
بازدید سال : 2017
بازدید کلی : 29080

Alternative content




فال حافظ

کد متحرک کردن عنوان وب

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد حرکت متن دنبال موس حدیث موضوعی

http://uploadboy.com/free12802.html

آخرین مطالب مسجدنما

↑ شما هم کدش را داشته باشید

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 12 آبان 1397
نظرات

گاهی اوقات در بین خانواده ها دیده می‌شود که فرزندان به سن ازدواج رسیده اند ولی والدین به وظایف خود در قبال ازدواج آنها کوتاهی می‌کنند، و چه بسا با تردید و دودلی از زمینه سازی و فراهم کردن شرایط ازدواج برای فرزندان خود بیمناک هستند. در قدیم الایام سنت و فرهنگ عموم مردم طوری بود که برای زمینه سازی ازدواج فرزندان توجه بیشتری بود و حال آنکه در جامعه امروزی به خاطر یک سری مشکلات و بالا رفتن سطح توقعات خانواده ها از پیش قدم شدن به این موضوع هراس دارند و حال آنکه کوتاهی و غفلت از این مساله می‌تواند منشا فساد باشد، به هر حال ازدواج یک امر و دستور الهی است و زمینه سازی و تلاش برای تحقق این مساله سفارش و تاکید قرآن می باشد و خانواده ها باید این مساله را جدی قلمداد بکنند.

✅خدای متعال در قرآن کریم می فرماید:
« وَ اَنْکِحُوا آلْاَيامي مِنْکُمْ وَ الصّالِحينَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ يَکُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَليمٌ ؛ مردان و زنان مجرد را به ازدواج هم درآوريد؛ اگر فقير باشند خداوند آنها را از فضلش بي نياز مي‌گرداند که خداوند توسعه دهنده و داناست.»( نور:32)

 

تعداد بازدید از این مطلب: 408
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 5 آبان 1397
نظرات

❤️ ام المصائب

حامد همایون

تقدیم به زینب کبری سلام الله علیها

موسیقی های محرم و صفر 

دانلود آهنگ در لینک زیر 

http://s8.picofile.com/file/8341016126/1_24699300.mp3.html

تعداد بازدید از این مطلب: 524
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 5 آبان 1397
نظرات

کاش از انگشتهای دستمان یاد میگرفتیم..

یکی کوچک..یکی بزرگ..
یکی بلند و یکی کوتاه..
یکی قوی تر و یکی ضعیف تر..

اما هیچکدام دیگری را مسخره نمیکند❗️
هیچکدام دیگری را له نمیکند❗️
و هیچکدام برای دیگری تعظیم نمیکند❗️

آنها کنار هم یک دست میشوند و کار میکنند..
چرا ما انسانها اگر از کسی بالاتر بودیم,لهش میکنیم و اگر از کسی پایینتر بودیم او را میپرستیم

شاید بخاطر همینکه یادمان باشد..
نه کسی بنده ماست..
نه کسی خدای ما..
آری,باید باهم باشیم و کنار هم
آنگاه لذت یک دست بودن را میفهمیم

تعداد بازدید از این مطلب: 502
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 5 آبان 1397
نظرات

مادر! فرزندانت کجا هستند؟
یوسف سال‌هاپیش به دنبال فرمان امامش به جبهه رفت و با شهادت به ماموریت خود خاتمه داد،محسن هم 37سال است به ماموریت رفته هنوز برنگشته.

شهیدان_یوسف_ومحسن_سجودی

تعداد بازدید از این مطلب: 474
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 5 آبان 1397
نظرات

نامه ۳۱ نهج البلاغه

به امام حسن مجتبی(ع)
۱۳- شناخت دنیا پرستان
همانا دنیا پرستان چونان سگهای درنده، عو عو كنان، برای دریدن صید در شتابند، برخی به برخی دیگر هجوم آورند، و نیرومندشان، ناتوان را میخورد، و بزرگترها كوچكترها را. و یا چونان شترانی هستند كه برخی از آنها پای بسته، و برخی دیگر در بیابان رها شده، كه راه گم كرده و در جادّه های نامعلومی در حركتند، و در وادی پر از آفتها، و در شنزاری كه حركت با كندی صورت میگیرد گرفتارند، نه چوپانی دارند كه به كارشان برسد، و نه چراننده ای كه به چراگاهشان ببرد. دنیا آنها را به راه كوری كشاند. و دیدگانشان را از چراغ هدایت بپوشاند، در بیراهه سرگردان، و در نعمتها غرق شده اند، كه نعمتها را پروردگار خود قرار دادند. هم دنیا آنها را به بازی گرفته، و هم آنها با دنیا به بازی پرداخته، و آخرت را فراموش كرده اند. اندكی مهلت ده، بزودی تاریكی بر طرف میشود، گویا مسافران به منزل رسیده اند، و آن كس كه شتاب كند به كاروان خواهد رسید. پسرم بدان آن كس كه مركبش شب و روز آماده است همواره در حركت خواهد بود، هر چند خود را ساكن پندارد، و همواره راه میپیماید هر چند در جای خود ایستاده و راحت باشد.
(بخش سیزدهم)

تعداد بازدید از این مطلب: 472
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : پنج شنبه 3 آبان 1397
نظرات

 

وقایع‌نگاری تاریخی عاشورا تا اربعین


اربعین حسینی علیه‌السلام زنده نگه داشتن واقعه‌ای عظیم است که در عاشورای سال 61 هجری در تاریخ به وقوع پیوست و برای همیشه‌ی تاریخ ماندگار شد. از روز واقعه تا اربعین آن روز، وقایعی اتفاق افتاد که موجب زنده نگه داشتن پیام آن شد که هریک خود واقعه‌ای عظیم است.

سخن آشنا - واقعه‌ی عاشورا و قیام حضرت سید الشهداء علیه‌السلام را پیامد وقایع و اتفاقاتی باید دانست که در طی دوران بعد از وفات رسول گرامی اسلام (ص) اتفاق افتاد. خارج شدن حکومت و جامعه از مسیر هدایت حقیقی خود و انحراف از مسیر اصلی، در اثر سیاست‌بازی‌ها و مکر و حیله کسانی که تشنه قدرت بودند را می‌توان از علت‌های اصلی وقایع دلخراش آن دوران دانست. حوادثی همچون عاشورا که در فاصله‌ای کوتاه بعد از وفات پیامبر اسلام اتفاق افتاد از جمله بزرگ‌ترین وقایعی است که مجموعه شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوران را رقم زد. اما از زمان وقوع آن در روز عاشورا به بعد اتفاقات و حوادثی رخ داد و بر بازماندگان آن امام شهید روزگاری گذشت و وقایعی دلخراش رقم خورد که چه‌بسا سخت‌تر از حوادث آن روز بوده باشد. وقایعی که با بازگشت آن گرامیان به کربلا پس از چهل روز یعنی در روز اربعین مجموعه‌ای تاریخ‌ساز را ثبت نموده که برای همیشه ایام جاودانه خواهد ماند. این وقایع تاریخی، بیانگر رنج و مشقت‌های سختی است که حضرت زین‌العابدین (ع) و حضرت زینب (س) و اهل‌بیت امام حسین (ع) به جان خریدند تا بتوانند عاشورا و پیام آن را به گوش تمامی بشریت برسانند، که اگر نبود این رشادت‌ها و خطبه‌خوانی‌ها و فریادها علیه ظلم یزید، معیاری عملی برای تمایز حق از باطل در دین باقی نمی‌ماند. به همین دلیل است که روز اربعین شهادت سید الشهداء علیه‌السلام از عظمت و جایگاه رفیع و بلندمرتبه‌ای در فرهنگ شیعی برخوردار بوده و زیارت آن حضرت در این روز از علامت‌ها و نشانه‌های شیعه عنوان شده است.[1]

مروری بر وقایع تاریخی از عاشورا تا اربعین و بازگویی آن برای نسل‌های بعدی، می‌تواند به زنده نگه داشتن این حادثه و تکرار این فرهنگ غنی انجامد. در این نوشتار سعی بر این است که در ضمن بیان حوادثی که در طی این زمان اتفاق افتاده و مرور و بازگویی کوتاهی بر آن‌ها برای اطلاع خوانندگان محترم، امکان بازگشت مجدد کاروان اسرای کربلا را در روز اربعین مستدل و تبیین نماییم. تا پاسخی به شبهاتی باشد که برای کم‌اهمیت جلوه دادن این روز گرامی و گردهمایی بزرگ از سوی برخی مبنی بر عدم امکان بازگشت کاروان اسرا به کربلا در این روز بیان می‌شود.

عمر بن سعد، در عصر عاشورا سر مقدس سید الشهداء(ع) را توسط خولی به کوفه فرستاد، او خود را شبانه به کوفه رساند؛ اما دروازه قصر را بسته دید و مجبور شد، شب را در خانه خودش بماند و فردا، سر مقدس را نزد ابن زیاد ببرد.[2]صبح روز یازدهممحرمو یک روز پس از واقعه عاشورا، عمر سعد لعین بر کشته‌های لشگر خود نماز خواند و دستور داد آنان را به خاک سپردند. بعدازظهر، به دستور عمر سعد، باقیمانده کاروان حسین (ع) را از قتلگاه و از کنار بدن امام (ع) و دیگر شهیدان عبور داده و با این شکنجه روحی، به‌سوی کوفه روانه کردند. بدن مطهر و بی‌سر حضرت سید الشهداء و شهدای کربلا توسط مردان قبیله بنی اسد، دفن شد. یزیدیان در بردن سر امام (ع) و گرفتن پاداش‌های وعده داده شده، شتاب داشتند تا به نزد ابن زیاد بروند.

بعد از حرکت دادن کاروان اسرا به‌سوی کوفه، با رسیدن به دروازه آن شهر، روز سیزدهم کاروان اسرا به کوفه رسید. آن کاروان محنت و غم را در بیرون شهر کوفه اسکان موقت دادند.[3]در شهر کوفه سپاهیان ابن زیاد ولوله و هیاهویی به پا کردند تا از این واقعه بهره‌برداری سیاسی کافی را ببرند. ازاین‌روی جارچیان حکومت، کوفیان را فراخواندند تا از اسیران جنگی خویش دیدار کنند. کوفیان هم، بی‌شرمانه برای تماشا آمدند. در این زمان امام سجاد (ع) از خیمه‌ها خارج شدند؛ وقتی هلهله و شادی و سنگ‌پرانی مردم را دیدند، فرصت را غنیمت شمرده و به سخنرانی افشاگرانه خود پرداختند تا شاید کوفیان از خواب جهل بیدار شده، وجدان خاموش آن‌ها را به جنایتی که اتفاق افتاده آگاه سازند. آن بزرگوار در این زمان چنین خطبه تاریخی خود را بیان نمودند: «هان،‌ای مردم! شما را به خدا سوگند، آیا به یاد دارید که نامه‌هایی را برای پدرم نوشتید و او را خدعه کردید؟.... وای بر شما! از آنچه برای آخرت خویش تدارک دیده‌اید! چه زشت و ناروا اندیشیدید. به چه رویی به رسول (ص) خواهید نگریست؟»[4]

در این روز بود که ابن زیاد سرمست از غلبه‌ای که در پیکار یافته بود، نامه‌ای با همین پیام به یزید نوشت تا پیروزی ظاهری خود را به وی اعلام نماید.

در این روز ابن زیاد کاروان اسرا را به حضور طلبید و به همین منظور مجلسی را برای این ملاقات سیاسی و تبلیغی ترتیب دادند. در این مجلس ابن زیاد ملعون نسبت به اهل‌بیت امام حسین (ع) و حضرت زینب رفتار جسارت‌آمیز و توهین‌آمیزی را داشت و سعی کرد تا آنجا که می‌تواند آن بزرگواران را در چشم همگان خوار نماید و علت اصلی این رفتارها و کشتارها را، خروج بر یزید بن معاویه، خلیفه وقت اعلان نماید. تا بتواند به بهترین شکل بهره‌برداری سیاسی را از این وقایع به نفع خود ببرد و هم جایگاه خود را در حکومت بر مردم کوفه مستحکم نماید. اما زبان گویا و بران عقیله عرب حضرت زینب نقشه‌های ابن زیاد را نقش بر آب کرد و همچون شمشیری بر زبان او فرود آمد. آن حضرت در پاسخ به ابن زیاد، خاندان امام حسین (ع) را دارای حرمت و عزتی دانست که خداوند به خاطر پیامبرش به ایشان عطا فرموده است، اما آن حضرت حکومت ابن زیاد و یزید را به دلیل جنایاتی که مرتکب شدند حکومتی دانست که برای همیشه به ذلت و خفت و خواری دچار شده‌اند. حضرت زین‌العابدین نیز در این مجلس و در محاجه با ابن زیاد و ناتوانی او در پاسخگویی و مباحثه، مورد توهین قرار گرفت و دستور قتل آن حضرت از سوی او صادر شد. علاوه بر این اقدامات و در راستای بهره‌برداری کامل‌تر از این واقعه و انداختن رعب و وحشت بیشتر در دل مردم، ابن زیاد دستور داد سر مقدس امام (ع) را در کوچه‌های کوفه بگردانند. بعد از این اقدامات و اتفاقاتی که رخ داد و برای جلوگیری از افشاگری‌های بیشتر کاروان کربلا در کوفه، ابن زیاد دستور داد که اسرای کربلا را به‌سرعت برای ملاقات با یزید به شام ببرند.

از این روز تا اولین روز ماه صفر اسرای کربلا در راه بودند تا به شهر نیرنگ و بلا، شام رسیدند.[5] سپاهیان یزید که منتظر بودند، شهر را با آذین‌بندی آماده جشن پیروزی کرده بودند. آنان با شعارها و تبلیغاتی مبنی بر اینکه کاروان اسرای کربلا از دین خارج شده‌اند و به همین دلیل خون ریختن آنان مباح بوده است، سعی کردند فضا و افکار عمومی را برای استفاده بیشتر آماده نمایند. با ورود اسرای کربلا به شهر شام، افراد وابسته به حکومت آنان را مورد هتک حرمت و تمسخر قرار دادند. تا حدی که پیرمردی در مسیر حرکت اهل‌بیت امام (ع) آنان را با سخنانی اهانت‌آمیز مورد خطاب قرار داد که: «شکر خدای را که شما را کشت و شهرهای اسلام را از شر مردان شما آسوده ساخت و امیرالمؤمنین یزید را بر شما پیروزی داد.» اما امام سجاد (ع) در پاسخ به این گفته او فرمود: «این آیه را قرائت کرده‌ای: قل لا أسئلکم علیه أجرا الا المودة فی القربی. گفت: آری. امام (ع) فرمود: آن خویشاوندان که خداوند تعالی به دوستی آن‌ها امر فرموده و برای رسول‌الله اجر رسالت قرار داده ماییم.» این پاسخ امام او را آگاه کرد و موجب شد که پیرمرد نه‌تنها توبه نموده بلکه بر سپاهیان یزید اعتراض کند و این اقدام او منجر به این شد که عمال حکومت برای زهرچشم گرفتن از مردم و خفه کردن آنان، او را بکشند.

بعد از عبور کاروان از میان شهر و مردم، یزید آنان را در مجلسی که به همین مناسبت ترتیب داده بود، به حضور طلبید. در آن مجلس تاریخی و در حضور مدعوین، نهایت بی‌حرمتی را به سر مقدس امام حسین روا داشت. حضرت زینب زبان به خطابه باز فرمودند و در پاسخی تند به آ ن چنین فرمودند:‌ای یزید آیا گمان می‌بری اینکه اطراف زمین و آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتی و راه چاره را بر ما بستی که ما را به‌مانند کنیزان به اسیری برند، ما نزد خدا خوار و تو سربلند گشته و تو دارای مقام و منزلت شده‌ای، پس خود را بزرگ پنداشته به خود بالیدی، شادمان و مسرور گشتی که دیدی دنیا چند روزی به کام تو شده و کارها بر وفق مراد تو می‌چرخد؟ آرام باش، آهسته‌تر. آیا فراموش کرده‌ای قول خداوند متعال را که «گمان نکنند آنان که کافر گشته‌اند اینکه ما آن‌ها را مهلت می‌دهیم به نفع و خیر آنان است، بلکه ایشان را مهلت می‌دهیم تا گناه بیشتر کنند و آنان را عذابی باشد دردناک.»

یزید برای اینکه به اقدامات ذلت‌بار خود مشروعیت بخشد، با خواندن آیاتی از قرآن در مقام پاسخگویی به بیانات کوبنده و محکم حضرت زینب (س) برآمد.

تعداد بازدید از این مطلب: 436
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : سه شنبه 14 دی 1395
نظرات
قال رسول الله صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله :

 

خَيرُ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ ؛

 

خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.    (بحارالانوار، ج79، ص170)

 

تعداد بازدید از این مطلب: 566
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 28 فروردين 1395
نظرات

«ارتش جمهوری اسلامی كلمه ی طیبه است.»

«مقام معظم رهبری و فرماندهی كل قوا حضرت آیت الله  امام خامنه ای»

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی كل قوا در در دیدار فرماندهان و پرسنل ارتش بر آن تأكید فرمودند:

 « اگر ارتشی در دنیا باشد كه جنگ را در میدان های واقعی نبرد تجربه نكند این ارتش یك ارتش واقعی نیست. لااقل یك ارتش سرافراز نیست اما آن ارتشی كه جنگ را با پوست و استخوان خود آن هم نه یك روز و دو روز، بلكه بیش از هشت سال لمس می كند این یك ارتش واقعی و آبرومند و سرافراز است.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم چنین فرمودند:    

«نبرد ارتش ما نه برای افزون طلبی، بلكه برای دفاع از كشور، اسلام و انقلاب بوده است.»ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجرای مأموریت و وظایف الهی خود شهدای بسیاری را تقدیم اسلام كرد. شهیدان گرانمایه ای كه در اجرای فرمان حق و در طلب قسط، قیام كردند و به مصاف با اصحاب شیطان برخاستند و با تیغ ستم سوز خود لاشه ی ظلمانی كفر را از هم شكافتند و پای بر حلقوم كفار فشردند.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 621
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : جمعه 1 آبان 1394
نظرات

تعداد بازدید از این مطلب: 739
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : جمعه 1 آبان 1394
نظرات

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
روز جمعه آقاى روزهاست و نزد خداوند عز و جل از روز قربان و روز فطر نيز بزرگتر است.
بحار الأنوار: 89/267/5


امام صادق عليه السلام :
اُفّ بر مسلمانى كه در روز جمعه هر هفته براى رسيدگى به كار دين خود ، دست از كار نمى كشد .
الخصال ، ص 393.


پيامبر صلي الله عليه و آله :
روز جمعه ، سرور روزهاست . در اين روز خداوند ، خوبى ها را چند برابر مى كند و بدى ها و گناهان را پاك مى كند و درجات را افزايش مى دهد و دعاها را مستجاب مى نمايد و رنج و اندوه ها را برطرف مى سازد و حاجت هاى بزرگ را برآورده مى كند، روز افزونى و فراوانى است. در اين روز ، خداوند بسيارى را از آتش مى رهانَد و آزاد مى كند . اَحَدى از مردم در اين روز دعا نكند ، به شرط آن كه حق و حرمت آن را بشناسد ، مگر آن كه بر عهده خداوند عزّوجلّ است كه او را از رها و آزادشدگان از آتش ، قرار دهد.
كافى ، ج 3، ص 414، ح 5


پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
روز جمعه ، روز عبادت است ، پس خداوند عزيز و ارجمند را در آن عبادت كنيد .
الخصال : ج 2 ص 383 .


امام باقر عليه السلام :
خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى شود.
ثواب الاعمال، ص 143


امام صادق عليه السلام :
صدقه روز جمعه چند برابر مى شود .
. ثواب الأعمال ، ص 172 .


امام صادق عليه السلام :
غسل جمعه سبب پاكى، و كفّاره گناهان از جمعه تا جمعه است .
. وسائل الشيعه ، ج 3 ، ص 315 .


پيامبر صلي الله عليه و آله :
هر جمعه غسل كن ، حتّى اگر لازم شود براى تهيّه آب آن ، خوراك روزانه ات را بفروشى و گرسنه بمانى ؛ زيرا هيچ امر مستحبّى بالاتر از غسل جمعه نيست .
. بحار الأنوار ، ج 81 ، ص 129 .


امام صادق عليه السلام :
در روز جمعه عملى برتر از صلوات بر محمّد و خاندان او عليهم السلام نيست .
. الخصال ، ص 394 .


پيامبر صلي الله عليه و آله:
آيا شما را از اهل بهشت آگاه نسازم؟ [اهل بهشت] كسى است كه گرما و سرماى شديد و گِل و لاى، او را از شركت در نماز جمعه باز ندارد.
كنز العمّال، ح 21085.


پيامبر صلي الله عليه و آله:
بدانيد كه خداوند متعال نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است. پس آنان كه در زندگى و پس از مرگ من، از روى سبك شمردن و يا انكار، آن را ترك كنند، با وجود اين كه پيشواى عادلى دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در كارشان بركت ندهد، آگاه باشيد نه زكات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذيرفته است. بدانيد كه زندگى آنان بركتى نخواهد داشت، مگر توبه كنند.
عوالى اللالى، ج 2، ص 54، ح 146.


پيامبر صلي الله عليه و آله :
هر كس از سَرِ ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى به نماز جمعه برود ، اعمال خود را از سرگيرد [يعنى تمام گناهانش آمرزيده شده است] .
. كتاب من لايحضره الفقيه ، ج 1 ، ص 427 .

تعداد بازدید از این مطلب: 678
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : سه شنبه 28 مهر 1394
نظرات

« بنده خیلی متأسفم که بگویم در این سه، چهار سال اخیر، برخی کارها در ارتباط با مراسم عزاداری ماه محرّم دیده شده است که دستهایی به غلط، آن را در جامعه ما ترویج کرده‌اند. کارهایی را باب میکنند و رواج میدهند که هر کس ناظرِ آن باشد، برایش سؤال به‌وجود می‌آید. به‌عنوال مثال، در قدیم‌الایام بین طبقه عوام‌النّاس معمول بود که در روزهای عزاداری، به بدن خودشان قفل میزدند! البته، پس از مدتی، بزرگان و علما آن را منع کردند و این رسمِ غلط برافتاد. اما باز مجدّداً شروع به ترویج این رسم کرده‌اند و شنیدم که بعضی افراد، در گوشه و کنار این کشور، به بدن خودشان قفل میزنند! این چه کارِ غلطی است که بعضی افراد انجام میدهند!؟

قمه‌زدن نیز همین‌طور است. قمه‌زدن هم از کارهای خلاف است. میدانم عدّه‌ای خواهند گفت: «حق این بود که فلانی اسم قمه را نمیآورد.» خواهند گفت: «شما به قمه‌زدن چه‌کار داشتید؟ عدّه‌ای میزنند؛ بگذارید بزنند!» نه؛ نمیشود در مقابل این کارِ غلط سکوت کرد. اگر به‌گونه‌ای که طىّ چهار، پنج سال اخیرِ بعد از جنگ، قمه‌زدن را ترویج کردند و هنوز هم میکنند، در زمان حیات مبارک امام رضوان‌اللَّه‌علیه ترویج میکردند، قطعاً ایشان در مقابل این قضیه میایستادند. کارِ غلطی است که عدّه‌ای قمه به‌دست بگیرند و به سر خودشان بزنند و خون بریزند. این کار را میکنند که چه بشود؟! کجای این حرکت، عزاداری است؟! البته، دست بر سر زدن، به نوعی نشانه عزاداری است. شما بارها دیده‌اید، کسانی که مصیبتی برایشان پیش می‌آید، برسروسینه خود میکوبند. این نشانه عزادارىِ معمولی است.

اما شما تا به حال کجا دیده‌اید که فردی به خاطر رویکرد مصیبتِ عزیزترین عزیزانش، با شمشیر برمغز خود بکوبد و از سرِ خود خون جاری کند؟! کجای این کار، عزاداری است؟! قمه‌زدن، سنّتی جعلی است. از اموری است که مربوط به دین نیست و بلاشک، خدا هم از انجام آن راضی نیست. علمای سلف دستشان بسته بود و نمیتوانستند بگویند «این کار، غلط و خلاف است.» امروز روز حاکمیت اسلام و روز جلوه اسلام است. نباید کاری کنیم که آحاد جامعه اسلامىِ برتر، یعنی جامعه محبِ‌ اهل‌بیت علیهم‌السّلام که به نام مقدس ولىِّ عصر ارواحنافداه، به نام حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام و به نام امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام، مفتخرند، در نظر مسلمانان و غیرمسلمانان عالم، به‌عنوان یک گروه آدمهای خرافىِ بیمنطق معرفی شوند.

من حقیقتاً هر چه فکر کردم، دیدم نمیتوانم این مطلب - قمه‌زدن - را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند، من قلباً از اوناراضیام. این را من جدّاً عرض میکنم. یک وقت بود در گوشه و کنار، چند نفر دوْرِ هم جمع میشدند و دور از انظار عمومی مبادرت به قمه‌زنی میکردند و کارشان، تظاهر - به این معنا که امروز هست - نبود. کسی هم به خوب و بدِ عملشان کار نداشت؛ چرا که در دایره محدودی انجام میشد.

 اما یک وقت بناست که چند هزار نفر، ناگهان در خیابانی از خیابانهای تهران یا قم یا شهرهای آذربایجان و یا شهرهای خراسان ظاهر شوند و با قمه و شمشیر برسر خودشان ضربه وارد کنند. این کار، قطعاً خلاف است. امام حسین علیه‌السّلام، به این معنا راضی نیست. من نمیدانم کدام سلیقه‌هایی و از کجا این بدعتهای عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی و جامعه انقلابی ما میکنند؟!

اخیراً یک بدعت عجیب و غریب و نامأنوس دیگر هم در باب زیارت درست کرده‌اند! بدین ترتیب که وقتی میخواهند قبور مطهّر ائمّه علیهم‌السلام را زیارت کنند، از درِ صحن که وارد میشوند، روی زمین میخوابند و سینه‌خیز خود را به حرم میرسانند! شما میدانید که قبر مطهّر پیغمبر صلواةاللَّه‌علیه و قبور مطهّر امام حسین، امام صادق، موسیبن‌جعفر، امام رضا و بقیه ائمّه علیهم‌السّلام را همه مردم، ایضاً علما و فقهای بزرگ، در مدینه و عراق و ایران، زیارت میکردند.

آیا هرگز شنیده‌اید که یک نفر از ائمّه علیهم‌السّلام و یا علما، وقتی میخواستند زیارت کنند، خود را از درِ صحن، به‌طور سینه‌خیز به حرم برسانند؟! اگر این کار، مستحسن و مستحب بود و مقبول و خوب مینمود، بزرگان ما به انجامش مبادرت میکردند. اما نکردند. حتی نقل شد که مرحوم آیت‌اللَّه‌العظمی آقای بروجردی رضوان‌اللَّه‌تعالیعلیه، آن عالم بزرگ ومجتهد قوی و عمیق و روشنفکر، عتبه‌بوسی را با این‌که شاید مستحب باشد، منع میکرد. احتمالاً استحبابِ بوسیدن عتبه، در روایت وارد شده است. در کتب دعا که هست.

به ذهنم این است که برای عتبه بوسی، روایت هم وجود دارد. با این‌که این‌کار مستحب است، ایشان میگفتند «انجامش ندهید، تا مبادا دشمنان خیال کنند سجده میکنیم؛ و علیه شیعه، تشنیعی درست نکنند.» اما امروز، وقتی عدّه‌ای وارد صحن مطهّر علی‌بن‌موسیالرّضا علیه‌الصّلاةوالسّلام میشوند، خود را به زمین میاندازند و دویست متر راه را به‌طور سینه‌خیز میپیماند تا خود را به حرم برسانند! آیا این کار درستی است؟ نه؛ این‌کار، غلط است. اصلاً اهانت به دین و زیارت است. چه‌کسی چنین بدعتهایی را بین مردم رواج میدهد؟ نکند این هم کار دشمن باشد؟! اینها را به مردم بگویید و ذهنها را روشن کنید.

عرض کردم: عدّه‌ای وقتی این حرف را بشنوند، مطمئناً از روی دلسوزی خواهند گفت «خوب بود فلانی این حرف را امروز نمیزد.» نه؛ من بایستی این حرف را میزدم. من باید این حرف را بزنم. بنده مسؤولیتم بیشتر از دیگران است. البته آقایان هم باید این حرف را بزنند. شما آقایان هم باید بگویید. امام بزرگوار، خطشکنی بود که هرجا انحرافی در نکته‌ای مشاهده میکرد، با کمال قدرت و بدون هیچ ملاحظه‌ای، بیان میفرمود. اگر این بدعتها و خلافها در زمان آن بزرگوار میبود یا به این رواج میرسید، بلاشک میگفت.

 البته عدّه‌ای هم که به این مسائل دل بسته‌اند، متاذّی خواهند شد که چرا فلانی به موضوع مورد علاقه ما این‌طور بی محبّتی کرد و با این لحن از آن یاد نمود. آنها هم البته، اغلب، مردمان مؤمن و صادق و بیغرضی هستند؛ اما اشتباه میکنند. وظیفه بزرگی که آقایان روحانیون و علما، در هر بخش و هرجا که هستید، باید برعهده داشته باشید، همانهاست که عرض شد. مجلس عزای حسین علیه‌الصّلاةوالسّلام، مجلسی است که باید منشأ معرفت باشد.»

تعداد بازدید از این مطلب: 683
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : سه شنبه 28 مهر 1394
نظرات

تعداد بازدید از این مطلب: 683
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 21 شهريور 1394
نظرات

شهادت امام جواد الائمه(ع) برهمه شیعیان آن حضرت تسلیت باد 

تعداد بازدید از این مطلب: 672
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394
نظرات

                                                  

این تسبیحات چیست؟

از امام علی علیه السلام نقل شده است كه: یكی از پادشاهان عجم برده ای به پیامبر هدیه نمود، من به فاطمه گفتم نزد رسول خدا برو و خدمتگزاری برای خود درخواست كن، زهرا نزد رسول خدا رفته و این موضوع را با ایشان در میان گذارد، پیامبر علیه السلام فرمودند: فاطمه جان! چیزی به تو دهم كه برایت از خادم و آنچه در دنیاست بهتر باشد؛ بعد از نماز، 34 بار الله اكبر، و 33 مرتبه الحمد لله و 33 بار سبحان الله بگو.
آنگاه این اذکار سه گانه  را با «لا اله الا الله.» پایان بخش، و این برای تو از آنچه خواسته ای و ازدنیا و آنچه در دنیاست بهتر خواهد بود.(سید محمد كاظم قزوینی، فاطمة الزهراء از ولادت تا شهادت، ترجمه دكتر حسین فریدونی، نشر آفاق، چاپ سوم، 1365، ص 224)

بهترین هدیه عالم

ما اعتقاد داریم که حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله ) بهترین بنده خداوند متعال هستند. و همچنان اعتقاد داریم که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، بهترین دختر، بهترین همسر و بهترین مادر هستند، پس وقتی بهترین پدر بخواهد به بهترین دختر هدیه ای دهد چیزی را به او می دهد که بهترین و بی نظیر باشد.
عَنْ اَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ ءٍ مِنَ التَّحْمِیدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِیحِ فَاطِمَةَ سلام الله علیها وَ لَوْ كَانَ شَیْ ءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَاطِمَةَ سلام الله علیها؛( الكافی، كلینی، دار الكتب الإسلامیة،ج‏3، ص‏343)
امام باقر علیه السلام فرمودند: خداوند به چیزی مانند تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها حمد و ستایش نشد. اگر چیزی بهتر از آن وجود داشت پیامبر صلی الله علیه وآله آن را به حضرت زهرا سلام الله علیها می بخشیدند.»

اول تحمید یا اول تسبیح؟

بعضی از افراد در هنگام ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها "سبحان الله " را بر "الحمدلله" مقدم می دارند آیا این درست است؟
تسبیحات حضرت زهرا (س) عبارت است از: گفتن 34 مرتبه الله اكبر سپس 33 مرتبه الحمدلله سپس 33 مرتبه سبحان الله.
البته برخی فقها تقدیم تسبیح را بر تحمید جایز می دانند؛ ولی می فرمایند تقدیمِ تحمید بهتر است.(حریر الوسیلة، امام خمینی، موسسه دار العلم، ج‏1، ص‏184)

تسبیحات را چه زمانی بگوییم؟


معمولا برای ما اینگونه نهادینه شده است که بعد از نمازهای واجب تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را می گوییم، اما خوب است بدانیم این ذکر شریف فقط مختص اتمام نمازهای واجب نیست و هر وقت گفته شود برکت خود را دارد.
هر چند بعد از نمازهای واجب مستحب موکد است .
امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید:«من سبح تسبیح فاطمة الزهراء علیهاالسلام قبل ان یثنى رجلیه من صلاة الفریضه، غفر اللَّه له». (فروع كافى، كتاب الصلاة، ص 342، ح 6)
هركس تسبیح حضرت فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام را قبل از اینكه وضع خود را بعد از نمار واجب عوض كند، بجا آورد، خداى متعال او را مشمول مغفرت خود مى‏گرداند.
خوب است بدانیم یکی از مواقعی که به گفتن این تسبیحات سفارش شده است هنگام خواب است «وَ عند إرادة النوم لدفع الرویا السیِّئة؛ و هنگام خواب برای دفع خواب های بد[مفید است].»(العروة الوثقی المحشی، سید محمد كاظم بن عبد العظیم طباطبایی،ج‏2، ص‏616)

تکمله ای بر تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها)


همان طور که در ابتدای بحث نقل کرده ایم ، ختنم تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها با ذکر «لا اله الا الله» وارد شده است و همانطور که می دانید این ذکر از بزرگترین و با فضیلت ترین ذکرهاست.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند عزّ و جل به موسی بن عمران فرمود: ای موسی! اگر آسمان‌ها و تمام ساکنینش و مجموع زمین‌های هفت گانه را در پیشگاه من به یک طرف ترازو و «لا اله الا اللّه» را در طرف دیگر بگذارند، به راستی که کفّه «لا إله الا اللّه» بر آن کفه ترجیح خواهد داشت. (سائل الشیعة: 7/ 209، باب 44، حدیث 9132؛ بحار الأنوار: 90/ 196، باب 5، حدیث 18)
امام باقر علیه‏السلام مى‏فرماید: «من سبح تسبیح فاطمة علیهاالسلام ثم استغفر، غفر له، و هى مائة باللسان، و الف فى المیزان، و یطرد الشیطان، و یرضى الرحمان». ( وسائل الشیعه، ج 4، ص 1023، ح 3)
هركس تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام را بجا آورد و پس از آن استغفار كند، مورد مغفرت قرار مى‏گیرد، و آن تسبیح به زبان صد است، و در میزان (اعمال) هزار (ثواب) دارد، و شیطان را دور كرده، و خداى رحمان را خشنود و راضى مى‏نماید.
فضیلت تسبیحات حضرت زهرا (س)

دستور العملی بهتر از کیمیا

در خاطره ای آیت الله محمدی ری شهری از فرزند شیخ حسنعلی نخودکی نقل کرده اند که : امام و مرحوم ابوی بالا سر حضرت امام رضا علیه‌السلام، آشیخ حسنعلی را می‌بینند. می‌آیند که با ایشان صحبت کنند، ایشان زیارت می‌خواندند و اشاره می‌کنند بروید جلوی مدرسه حاج ملا جعفر، زیارت را که خواندم، به آنجا می‌آیم.
به آنجا می‌آیند و ظاهراً امام به ایشان می‌گویند: «شما را به این حضرت رضا علیه‌السلام قسم می‌دهیم که علم کیمیا را به ما یاد بدهید».
ایشان می‌گویند: «اگر همه کوه‌های عالم را طلا کنید، آیا اطمینان دارید که از آنها سوء استفاده‌ای نشود؟»
امام می‌گویند: «نه، اطمینان نداریم.»
می‌گویند: «پس چه اصراری دارید چیزی را که ممکن است موجب خسران شود، یاد بگیرید؟ اما من چیزی را به شما یاد می‌دهم که برایتان خسارتی ندارد و محتاج دیگران هم نمی‌شوید».
این را نشنیده بودم، بعداً از اخوی بزرگ حاج آقا موسی شنیدم و کاملش را برایم بیان کردند.
ایشان می‌گویند آشیخ می‌گفتند اول آیة‌الکرسی می‌خوانید، بعد تسبیحات حضرت زهرا«سلام الله علیها»، بعد سه تا قل هو الله و سه صلوات و سه مرتبه « وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا » ( سوره طلاق، آیات 2 و 3). (کتاب زمزم عرفان، نوشته آیت الله محمدی ری شهری)


منبع: تبیان

تعداد بازدید از این مطلب: 705
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394
نظرات
دعای فرج:

کفعمی درکتاب بلدالامین دعایی از حضرت علی (ع) نقل کرده که اگر شخص گرفتار، ترسیده، نگران و غم دیده، آن را بخواند، حق تعالی گشایش در کار او ایجاد نماید؛ که ابتدا و انتهای این دعا چنین است: «یا عماد من لا عماد له...» : ای پشتیبان کسی که پشتیبان ندارد... «وافعل بی ما انت اهله»: با من چنان کن که تو اهل آنی. و آنگاه پس از دعا حاجت خود را بطلبد.

دعای توسل:

دعای توسل از دعاهای مشهور و مورد علاقه شیعیان است که شب‌های چهارشنبه خوانده می‌شود. در این دعا با توسل به چهارده معصوم (ع) و واسطه قرار دادن آنها به درگاه الهی پس از اتمام دعا، حاجت خود را از خدا در خواست می کنیم. جملات صدر و ذیل آن چنین است: « اللهم انی اسئلک و اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة...» خدایا من از تو می‌خواهم و روی می‌آورم به سوی تو، به پیامبرت، پیامبر رحمت... «یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله».... ای آبرومند نزد خدا، شفاعت کن برای ما نزد خدا...


دعای اسم اعظم:

سید علیخان شیرازی درکتاب کلم طیب نقل فرموده: اسم اعظم خدای تعالی آن است که افتتاح او « الله» و اختتام او «هو» است. هر که اسم اعظم خدای تعالی را روزی یازده بار ورد خود قرار بدهد، هر آینه هر امر مهم جزئی و کلی برای او آسان شود و آن اسم اعظم پنج آیه از پنج سوره ی مبارکه ی بقره، آل عمران، نساء، طه و تغابن است. با این ویژگی که حروف آن نقطه ندارد و تغییری در اعراب آنها صورت نمی‌گیرد.


دعای مقاتل بن سلیمان از امام سجاد(ع):

امام سجاد (ع) به مقاتل بن سلیمان، دعایی را تعلیم داده که مقاتل گوید هر کس این دعا را صد بار بخواند، دعایش مستجاب خواهد شد. ابتدا و انتهای این دعا چنین است: «الهی کیف ادعوک و انا...:» خدایا چطور بخوانم تو را و حال من منم... «تفرج عنی فرجا عاجلا غیر اجل نفسک و رحمتک یا ارحم الراحمین» گشایش فوری بدون مدت دار، به من عطا کن به فضل و رحمت خودت، ای مهربان ترین مهربانان.


دعایی تحت عنوان سریع الاجابة:

از امام موسی بن جعفر (ع) با این شروع که: «اللهم انی اطعتک فی احب الاشیاء الیک و ....»

در شروع این دعا می‌خوانید: «اللهم انی اطعتک فی احب الاشیاء الیک و هو التوحید»: خدایا من تو را اطاعت کردم در آنچه بیشتر دوست داری و آن یگانه دانستن تواست. و در انتهای آن می‌خوانید: «و ارزقنی من حیث احتسب و من حیث لا احتسبه، انک ترزق من تشاء بغیر حساب»، روزی‌ام ده، از آن جا که گمان می‌برم و از آن جا که گمان نمی‌برم؛ زیرا تو روزی دهی هر که را بخواهی بی‌حساب؛ پس از اتمام دعا حاجت خود را بطلب.


یا الله

دعایی از امام صادق (ع) که هر کسی ده بار یا الله بگوید، به او گفته می شود، لبیک، حاجت تو چیست؟

دعایی از امام جعفر صادق (ع) که هر کس یا رب یا الله بگوید به گونه ای که تا نفس او قطع شود، گفته می شود لبیک حاجت تو چیست؟

همه ی این دعاها را مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان، فصل پنجم آورده است.

البته لازم به تذکر است که برای حاجت های خاص، دعاهای خاصی وارد شده است که برای کسب اطلاع از آنها می توانید به کتاب مفاتیح الجنان مراجعه کنید.
کلید واژه: دعا ، مستجاب
تعداد بازدید از این مطلب: 718
برچسب‌ها: دعا ، مستجاب ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : پنج شنبه 18 تير 1389
نظرات

مرگ بر اسرائیل ، مرگ بر آمریکا 

تعداد بازدید از این مطلب: 684
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 30 خرداد 1394
نظرات

 

15 نکته تغذیه‌ای برای روزه داری در فصل گرما

هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است که با یک برنامه تغذیه‌ای درست هنگام افطار و سحر می‌توانیم بدون هیچ گونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

به گزارش دانشگاه نیوز به نقل از ایسنا رعایت راهکارهای ساده تغذیه‌ای در افطار و سحر می‌تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی‌تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

1- برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید، بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می‌شود پرهیز کنید.

2- سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت‌های آبدار و کم نمک استفاده کنید.

3- خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

4- بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

5- سعی کنید در ماه رمضان میوه‌های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

6- بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.

7- نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

8- برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.

9- بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.

10- سعی کنید وعده‌های غذایی مانند پلو و خورشت را 30 تا 45 دقیقه بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

11- برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه‌هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

12- ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.

13- وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

14- نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی‌ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

15- برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب می‌شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 668
برچسب‌ها: روزه , تغذیه , گرما , رمضان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : چهار شنبه 27 خرداد 1394
نظرات
به گزارش شیعه آنلاین، اخبار رسیده از ریاض پایتخت عربستان سعودی حاکی از آن است که اخیرا کتابی در مورد مولای متقیان، حضرت علی علیه السلام در این کشور چاپ شده که توهین آمیز بوده است.
 
گفته می شود در این کتاب که به زبان انگلیسی چاپ شده و موضوع آن زندگینامه حضرت علی علیه السلام است، تصویری بر روی جلد از مولای متقیان وجود دارد که پرچمی شبیه به پرچم گروهک تروریستی – تکفیری «دولت اسرائیلی عراق و شام» موسوم به "داعش" را در دست دارد. 
 
در واقع می توان به این تصویر از زوایای مختلفی نگاه کرد. از یک طرف می توان گفت هدف از این کار استفاده از حضرت علی علیه السلام برای تبرئه و پاک جنایت های داعش است.
 
از سوی دیگر هم می توان گفت شاید منتشر کننده این کتاب تلاش می کند مسئولیت همه جنایت های گروهک تروریستی داعش را بر عهده مولای متقیان بیندازد و به مخاطب القاء کند که اندیشه داعشی ها برگرفته از اندیشه حضرت علی علیه السلام است.
 
اما در پایان می توان گفت که مؤلف و منتشر کننده این کتاب بدون شک هر یک از این دو هدف و یا هر هدف دیگری را داشته، در مجموع تلاش کرده به وجهه مولای متقیان خدشه وارد کند و با وصل کردن داعشی ها به این امام معصوم علیه السلام، ایشان را مورد اهانت قرار دهد.
تعداد بازدید از این مطلب: 729
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : یک شنبه 3 خرداد 1394
نظرات

تعداد بازدید از این مطلب: 693
برچسب‌ها: خرمشهر،آزادی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : سه شنبه 8 ارديبهشت 1394
نظرات

**هشداتوجه   توجه
نقد بازی آنلاین کلش آف کلنز
*******

در دوم آگوست سال ۲۰۱۲، شرکت بازی سازی فنلاندی به نام سوپرسل بازی استراتژیک برخورد قبیله ها  با نام *(clash of clans) *را برای سیستم عامل مخصوص محصولات شرکت
اپل (ios)روانه فروشگاه این شرکت کرد. مدتی نگذشت که این بازی در رتبه های نخست فهرست نرم افزارها و بازی هایاپل قرار گرفت و تا چند ماه در رتبه اول نرم افزارهای این شرکت باقی ماند.
هم اکنون نیز این بازی در رتبه سوم بخش بیشترین خرید و دانلود در فروشگاه اپل قرار دارد.
رایگان بودن این نرم افزار موجب شد این بازی در بیشتر نقاط جهان از جمله ایران طرفداران بسیاری پیدا کند.
هم اکنون این بازی به زبان های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، ترکی، هلندی، اسپانیایی، نروژی، ژاپنی،فرانسوی و پرتغالی ترجمه شده است.
*«برخورد قبیله ها» *
در روز سی ام سپتامبر ۲۰۱۳ با موفقیت برای سیستم عامل اندروید هم عرضه شد تا طرفداران و کاربران بیشتری را به خود جلب کند.
این بازی  که به صورت آنلاین انجام می شود،کوشش برای کنترل یک دهکده و منابع است که مورد هجوم دیگران قرار می گیرد.
این خلاصه ای بود از بازی آنلاینی که در تمام گوشی های دوستان آشنایان و حتی کودکان خودتان دیده میشه اما موضوع این بازی به کجا ختم میشهاین بازی که از صدای دالبی و گرافیک حرفه ای استفاده شده یکی از پر طرفدارترین بازیهای دنیا شده

نقد اول:

دوستان بازی پس از نصب یک خانم میاد توضیح میده و منطقه سبز شما شروع میشه این خانم کیه؟؟؟؟؟
برای بازی و ساخت قلعه خودتون نیاز شما به جمع آوری طلا و اکسیر دو چندان میشه با حمله هایی که به قبیله های دیگر میکنید تا برای ساخت و ساز استفاده کنید خب اما چه پولی چه کشکی جوری با حرص حمله داری میکنی انگار واقعا پول رو به حسابت میریزند در واقعه طلای اصلی رو تو داری میدی بهترین لحظه های روز رو وقت این بازی قرار میدی طلای واقعی چیه وقت⏰⌚⏰⌚⌚⏰
مگه نمیگن وقت ⌚طلاست خب داری از دست میدی اما به یکباره همه اینها در شب با حمله یک قبیله عرب تمام میشه و طلاهای شما رو به غارت میبرند صبح از خواب بلند میشی میبینی قلعه ات نابود شده اتیش میگیری تصمیم بر انتقام از اعراب شروع میشه و پس از حمله اون جیگرت حال میاد اما میدونستی علم چی میگه:
لذت بعد از تنش جنون میاره و تو روزانه این رو زیاد میکنی و تبدیل میشی به کسی که ذهنیتش با یک خطا درگیر و اعصبانی میشه

نقد دوم:

این بازی واقعا
نژاد پرستانه تشکیل شده طراح اون یک یهودی بوده و از شرکت سوپر سل پولی نخواسته فقط اعلام کرده گزینه ای به اسم جم رو در این بازی انحصاری به نام خودش کرد و واسه خرید اون پول به حساب این آقای یهودی واریز میشه واسه اینکه الان این آقا پنج بازی استراتژیکی دیگه تولید کرده یکم فکر کنید متوجه میشید این جم که خریداری میکنن در اصل به حساب کی و کجا میره تو هم لذت میبری از اینکه آخجون قلعه من مستحکم تر شد اونم تو یک فضای مجازی عزیزم الان دیگه این یک بازی نیست یک هدفه ♈♉♊ماسونی ♍♉♈
هست برای توی ایرانی که ذهنت درگیر باشه وقتت رو هدر بدی افکارت ♉شیطانی♉ بشه

نقد سوم :

بازی در فضای Gmail شما ذخیره سازی میشه ایمیل نه هااااا 
جیمیل اونوقت چه اتفاقی میفته باید جیمیل بسازی و بر کاربران این نرم افزار اضافه کنی شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۹ اعلام میکنه بیشترین نرم افزار کاربرهای دنیای مجازی که استفاده میکنند جایزه نقدی ویژه ای پرداخت میشه خب باز هم جیب ♊یهود♉ رو داری با یک فرهنگ سازی کوچیک پر از پول میکنی و در آخر جز یک جنون برای شما چیزی باقی نمیزاره حتی نماد بز ♉شیطان♉ پرستی گوشه سمت راست بالا خوب دقت کنی میبینی میخواد بگه از اون گوشه که ورودی این بازی هست من دارم همه چیز رو میبینم

نقد چهارم:

بازی به گونه ای طراحی شده که کاربران در هر کشوری که باشند برای هر کدومشون یک نوع برنامه ای ریختن مثال ایرانی ها تو پیدا کردن قبیله ها برای حمله خود هیچ موقع با کشور اسراییل روبرو نمیشید و ۹۶% حمله های شما به کشورهای عربی است و یک درگیری عرب و عجم به راه انداختن

نقد آخر:
برگردیم خیلی عقب خیلی خیلی عقب اون موقعه ای که خداوند زمین رو آماده کرد برای آفرینش انسان ما ها هر وقت میخوایم خدا رو اشاره کنیم سرمونا نا خداگاه میگیریم بالا و متعقد هستیم
خدا از بالا داره مارو نگاه میکنه خوب گوش کن کلش آف کلنز سرگذشت زمین از روز اول تا به الانه و آیندس که بازی تمومی نداره
سرگذشتی که زمین در ابتدا هیچی نبوده با دو نفر آدم و حوا (دو کارگر) شروع به ساختن میکنند و هرچقد این دنیا رو میسازید سیاه تر و منفور تر از قبل میشه جوری که دیگر جز سیاهی چیزی نیس تو این دنیا به شما یاد میده واسه از بین بردن کشورهای دیگر باید از نیروی
جادو و جادوگری استفاده کنید دنیای شما هر چقدر جلو میره با شخصیتهای جادویی بیشتری آشنا میشید حتی اژدهای پرنده دنیای شما واسه اینکه بتونید ساخته بشه میگه حمله کن غارت کن بجنگید دنیای شما هیچوقت صلح نخواهد داشت از روز اولش با جنگ بوده تا به الان و در اینده و در اصل قانون جنگل بخور تا خورده نشی دنیای شما از دو چیز ساخته میشه طلا و اکسیر (طلا=پول  اکسیر=نفت)
که برای بدست آوردنش هیچ راهی جز جنگیدن و کشتن نیست دنیای شما هرچقدر پیشرفته تر میشود پول بیشتری باید بپردازی و خب پول بیشتر یعنی جنگ بیشتر و متاسفم که این رو میگم اما  دنیای شما رو به پایان است
و این دنیا یعنی بازی که شما خلق کردید واز بالا نگاه میکنید و شما خدای این جهان هستید و این دنیا یعنی کلش آف کلنز

یکم تامل کنید و بعد از نتیجه گیری، در صورت تمایل بازی رو از زندگیتون پاک کنید

گرفته شده از  پیج اینستاگرام مصاف

تعداد بازدید از این مطلب: 715
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 5 ارديبهشت 1394
نظرات

خبر فوری /آمریکا دست به تحریف قرآن کریم زد و کتابی با نام مثلث توحید تالیف کرده است/هم اکنون این کتاب در حال توزیع در کویت میباشد و امکان رسیدن به اینجا هم وجود دارد و باید قبل از رسیدن جلوی آن را گرفت و خدا و رسولش را یاری کرد.به هرکس و از هر راهی که میتوانید ارسال کنید تا در روز قیامت از شما پرسیده نشود وقتیکه این خبر را دریافت کردید چکار کردید/برای مطمئن شدن از این قضیه میتوانید در گوگل عبارت کتاب مثلث توحید را جستجو و تعجب کنید 

تعداد بازدید از این مطلب: 877
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 1 فروردين 1389
نظرات

تعداد بازدید از این مطلب: 504
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 2 اسفند 1393
نظرات

 

قال رسول الله(ص):

ثلاثة من الذنوب تعجل عقوبتها و لا تؤخر الی الاخرة:

عقوق الوالدین، و البغی علی الناس و کفر الاحسان.

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود:

کیفر سه گناه به قیامت نمی ماند (یعنی در همین دنیا مجازات می شود.)

۱ - عاق پدر و مادر۲ - ظلم و تجاوز به مردم ۳ - ناسپاسی در مقابل احسان و نیکی.

بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۴

تعداد بازدید از این مطلب: 574
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 25 بهمن 1393
نظرات

1- ِ ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَهُوَ مُنَافِق‏ : ْ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَان‏


نشان منافق سه چيز است : 1 - سخن به دروغ بگويد . 2 - از وعده تخلف كند .3 - در امانت خيانت نمايد .

تحف العقول ص 316


2-  لَا يَنَالُ شَفَاعَتِي مَنْ أَخَّرَ الصَّلَاةَ بَعْدَ وَقْتِهَا


کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید

محاسن ص 80


3- أبغض الحلال الي الله الطلاق .


منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است .

نهج الفصاحه ص 157 ، ح 16


4- ِ خَيْرُ الْأَصْحَابِ مَنْ قَلَّ شِقَاقُهُ وَ كَثُرَ وِفَاقُه‏ .


بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار

تنبیه الخواطر معروف به مجموعه ورام ج 2 ، ص 123


5- ابن آدم إذا أصبحت معافى في جسدك آمنا في سربك عندك قوت يومك فعلى الدّنيا العفاء


فرزند آدم وقتي تن تو سالم است و خاطرت آسوده است و قوت يك روز خويش راداري ، جهانگر مباش .

نهج الفصاحه ص 159 ، ح 23


6-ابن آدم عندك ما يكفيك و تطلب ما يطغيك ابن آدم لا بقليل تقنع و لا بكثير تشبع‏
 


فرزند آدم ، آنچه حاجت تو را رفع كند در دسترس خود داري و در پي آنچه تو را به طغيان وا مي دارد روز ميگذاري ، به اندك قناعت نميكني و از بسيار سير نمي شوي .

نهج الفصاحه ص 159 ، ح 24


7- مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّة


هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 145 - الجعفریات(الاشعثیات) ص 198


8- اتّق دعوة المظلوم فإنّما يسأل اللَّه تعالى حقّه و إنّ اللَّه تعالى لا يمنع ذا حق حقّه‏


از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش را از خدا ميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد .

نهج الفصاحه ص 161 ، ح 35


9- اتقوا الحجر الحرام في البنيان فانه اساس الخراب


از استعمال سنگ حرام در ساختمان بپرهيزيد كه مايه ويراني است .

نهج الفصاحه ص 162 ، ح 38


10- الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً أَفْضَلُهَا جُزْءً طَلَبُ الْحَلَال‏


عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.

مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 13 ، ص 12 ، ح 14585


11- اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّه‏


از فراست مؤمن بترسيد كه چيزها را با نور خدا مي نگرد .

کافی(ط-الاسلامیه) ج 1 ، ص 218 ، ح 3


12- اتّقوا الدّنيا فو الّذي نفسي بيده إنّها لأسحر من هاروت و ماروت.
 


از دنيا بپرهيزيد ، قسم به آن كس كه جان من در كف اوست كه دنيا ازهاروت و ماروت ساحرتر است .

نهج الفصاحه ص 163 ، ح 44 {شبیه این حدیث در مجموعه ورام ج 1 ، ص 131}


13- اتقوا دعوة المظلوم فإنها تصعد الي السماء كأنها شرارة


از نفرين مظلوم بترسيد كه چون شعله آتش بر آسمان ميرود .

نهج الفصاحه ص 163 ، ح 47


14- لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّيَام‏


براى هر چیزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.

كافى(ط-الاسلامیه) ج 4، ص 62


15- اثنان يعجلهما الله في الدنيا البغي و عقوق الوالدين .


دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر ميدهد : تعدي ، و ناسپاسي پدر و مادر .

نهج الفصاحه ص 165 ، ح 58


16-أجرؤكم على قسم الجدّ أجرؤكم على النّار


هر كس از شما در خوردن قسم جديتر است به جهنم نزديكتر است .

نهج الفصاحه ص 166 ، ح 64


17- أجملوا في طلب الدنيا فإن كلا ميسر لما خلق له .


در طلب دنيا معتدل باشيد و حرص نزنيد ، زيرا به هر كس هر چه قسمت اوست مي رسد .

شرح فارسی شهاب الاخبار ص 320 ، ح 518


18- هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار


رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

كافى(ط-الاسلامیه) ج 4، ص 67 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93 ، ص 342 ، ح 14


19- احب الاعمال الي الله الصلاة لوقتها ثم بر الوالدين ثم الجهاد في سبيل الله


بهترين كارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نيكي به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در راه خدا .

نهج الفصاحه ص 167 ، ح 70


20- أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ الْأَتْقِيَاءُ الْأَخْفِيَاء


محبوبترين بندگان در پيش خدا پرهيزگاران گمنامند .

مجموعه ورام ج 1 ، ص 5


21- انَّ الدینارَ وَ الدُّرهَمَ اَهْلَكا مَنْ كانَ قَبلكُمْ و هُما مُهْلِكاكُمْ.


همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاكت رساند و همین دو نیز هلاك كننده شماست.

کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 316 ، ح 6


22- احب الاعمال الي الله أدومها و ان قل .


محبوبترين كارها در پيش خدا كاريست كه دوام آن بيشتر است ، اگر چه اندك باشد .

نهج الفصاحه ص 167 ، ح 73


23- أحبّ الأعمال إلى اللَّه من أطعم من جوع أو دفع عنه مغرما أو كشف عنه كربا


بهترين كارها در پيش خدا آن است كه (بينوايي را)سير كنند ، يا قرض او رابپردازند يا زحمتي را از او دفع نمايند .

نهج الفصاحه ص 168 ، ح 76


24- لَا فَقْرَ أَشَدُّ مِنَ الْجَهْلِ وَ لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْل‏ 


هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست .

کافی(ط-الاسلامیه) ج 1 ، ص 25 و 26 ، ح 25 - محاسن ص 17 - تحف العقول ص 6


25- احب الاعمال الي الله حفظ اللسان


بهترين كارها در پيش خدا نگهداري زبان است .

نهج الفصاحه ص 168 ، ح 78


26-  أحبّ الجهاد إلى اللَّه كلمة حقّ تقال لإمام جائر


بهترين جهادها در پيش خدا سخن حقي است كه به پيشواي ستمكار گويند .

نهج الفصاحه ص 168 ، ح 80


27- أَحَبُّ الطَّعَامِ إِلَى اللَّهِ مَا كَثُرَتْ عَلَيْهِ الْأَيْدِي‏


بهترين غذاها در پيش خدا آن است كه گروهي بسيار بر آن بنشيند .

نهج الفصاحه ص 169 ، ح 82


28- احب اللهو الي الله تعالي إجراء الخيل و الرمي .


بهترين بازيها در پيش خدا اسب دواني و تيراندازي است . 

نهج الفصاحه ص 169 ، ح 83


29- طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْم‏


طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد.

کافی(ط-الاسلامیه) ج 1 ، ص 30 ، ح 1


30- احب الله تعالي عبدا سمحا اذا باع وسمحا اذا اشتري و سمحا اذا قضي و سمحا اذا اقتضي .


خداوند بندهاي را كه به هنگام خريد و هنگام فروش و هنگام دريافت سهلانگار است دوست دارد .

نهج الفصاحه ص 169 ، ح 85


31- أَحَبُّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ أَنْفَعُهُمْ لِعِبَادِه‏ .


از جمله بندگان آن كس پيش خدا محبوبتر است كه براي بندگان سودمندتر است .

تحف العقول ص 49 - نهج الفصاحه ص 169 ، ح 86


32- أحثوا التراب في وجوه المداحين .


بر چهره ستايشگران ، خاك بيفشانيد .

نهج الفصاحه ص 170 ، ح 91


33- أَحْزَمُ النَّاسِ أَكْظَمُهُمْ لِلْغَيْظ


آنكه در فرو بردن خشم از ديگران بيشتر است ، از همه كس دور انديشتر است .

من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 396 - امالی(صدوق) ص 21


34- اختبروا الناس بأخدانهم ، فإن الرجل يخادن من يعجبه


مردم را از معاشرانشان بشناسيد ، زيرا كند هم جنس با هم جنس پرواز .

نهج الفصاحه ص 173 ، ح 106


35- اخوف ما أخاف علي امتي الهوي و طول الامل .


بر امت خويش بيش از هر چيز از هوس و آرزوي دراز بيم دارم .

خصال ص 51


36-  ادْعُوا اللَّهَ وَ أَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالْإِجَابَةِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَجِيبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبِ غَافِلٍ لَاهٍ.


خدا را بخوانيد و به اجابت دعاي خود يقين داشته باشيد و بدانيد كه خداوند دعارا از قلب غافل بي خبر نمي پذيرد .

بحارالانوار(ط-بیروت) ج 90 ، ص 321


37- ادني أهل النار عذابا ينتعل بنعلين من نار يغلي دماغه من حرارة نعليه .


از مردم جهنم آنكه عذابش از همه آسانتر است دو كفش آتشين بپا دارد كه مغزوي از حرارت كفشهايش به جوش ميآيد .

نهج الفصاحه ص 176 ، ح 121


38- ادني جبذات الموت بمنزلة مائة ضربة بالسيف .


آسانترين كشش هاي مرگ مانند صد ضربت شمشير است .

نهج الفصاحه ص 176 ، ح 122


39- إذا ابتلي أحدكم بالقضاء بين المسلمين فلا يقض و هو غضبان و ليسوّ بينهم في النّظر و المجلس و الإشارة.
 


اگر يكي از شما به كار قضاوت ميان مسلمانان دچار شود بايد به هنگام غضب ازقضاوت خودداري كند و ميان ارباب دعوا در نگاه و نشيمنگاه و اشاره تفاوتي نگذارد .

نهج الفصاحه ص 176 ، ح 125


40- اذا أحب الله عبدا حماه الدنيا كما يظل أحدكم يحمي سقيمه الماء .


وقتي خداوند بندهاي را دوست دارد ، دنيا را از او منع ميكند چنانكه شما مريض خويش را از نوشيدن آب منع ميكنيد .

نهج الفصاحه ص 179 ، ح 137

 

تعداد بازدید از این مطلب: 826
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 27 دی 1389
نظرات

 اهانت نشریه صهیونیستی (شارلی ابدو ) را به ساحت قدسی پیامبر مهر و رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) محکوم می نماییم  

تعداد بازدید از این مطلب: 583
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 29 آذر 1393
نظرات

شاید برای شما هم جای سؤال باشد که:

 چرا نمی توانیم گریه کنیم؟ چرا حالت تضرع و گریه در دعا ، عبادات و مجالس ذکر مصیبت اهل بیت (علیه السلام پیدا نمیکنیم؟!!

از موانع گریه و بیرون نیامدن اشک از چشم، چیزهائی است که موجب قساوت قلب و سنگدلی می شود، به نحوی که صاحب آن از الطاف ربانیّه و افاضات الهیه محروم می گردد، و سبب می شود که خشوع را از قلب، و اشک را از چشم دور کند، و صاحب آن دل و چشم از سعادت دنیا و آخرت محروم شود.

در اینجا لازم دانستم تذکر دهم که در بسیاری از دعاها از مصادر وحی و تنزیل روایت شده که به خدا باید پناه برد از دلی که خاشع نباشد، و از چشمی که اشک نریزد، و این فقره از دعا را در نظر گرفت که:

«أللّهم إنی أعوذ بک من قلبٍ لا یخشع،‌ و عین لا تدمع».[1]

یعنی: (خدایا به تو پناه می برم از دلی که خاشع نباشد، و از چشمی که اشک نریزد).

پس بر بنده مؤمن به خدا، لازم است که برای جلوگیری از قساوت قلب و نریختن اشک، از چیزهائی که موجب این دو چیز است، خودداری کند، تا دل او از آتش عشق و محبت خدا و آنهائی که خدا امر به محبت و دوستی ایشان کرده سوزان و چشم او گریان گردد.

موجبات قساوت قلب چند چیز است:

1.  معصیت و نافرمانی خدای تعالی

چنانچه امیرمؤمنان(علیه السلام) فرموده: «ما من شیء أفسد للقلب من خطیئة».[2] یعنی: (چیزی نیست که فسادش زیادتر باشد برای قلب، از گناه و نافرمانی از خدا).

و فرمود:«لاوجع أوجع للقلوب من الذنوب».[3]  یعنی:‌ (هیچ دردی دردآورتر نیست برای دل ها از گناهان).

2.  خوردن حرام

چنانچه پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرموده:«یا علی، من اکلَ الحرامَ سوّدَ قلبه».[4]یعنی: (یا علی، کسی که حرام بخورد، دلش سیاه می شود).

3.  خوردن مال شبهه ناک که دل را می میراند به نحوی که خدا را فراموش کند.

4.  طول امل، یعنی: درازی آرزو

چنانچه خدای تعالی به موسی(علیه السلام) فرموده که:«یا موسی، لا تطوّل فی الدّنیا أَمَلَک فیقسو قلبک».[5]  یعنی: (ای موسی، دراز مکن در دنیا آرزویت را که قسی القلب، یعنی: سنگدل می شوی).

5.  مال بسیار داشتن

 امیرمؤمنان(علیه السلام) فرموده است:«أنّ کثرة المال مفسدة للدّین و مقساة للقلوب».[6] یعنی: (بدرستی که بسیاری مال، فساد کننده دین و سخت کننده دل ها است).

6.  به فکر دنیا بودن و همّ آن را در دل داشتن

چنانچه روایت وارد شده که: «تفّرغوا من هموم الدّنیا ما استطعتم، فانّه مَن کانتِ الدنیا همته، قسی قلبه و کان فقره بین عینیه».[7]  یعنی: (فارغ و آسوده کنید خودتان را از همّ و فکر دنیا و علاقه به آن، هر چه می توانید. بدرستی که هر کسی که همّت او برای دنیا است دلش سنگ و سخت می شود و احتیاج او در مقابل دو چشم است و جز دنیا چیزی را نمی بیند).

7.  کثرت همّ قُوت (دغدغه بیش از حد برای کسب)

چنانچه حضرت خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله) به امیرمؤمنان علی(علیه السلام) فرموده است: «یا علی، خمسة‌ یمیت القلب، - إلی أن قال -: و کثرة هم القوت».[8] یعنی: (پنج چیز است که قلب را می میراند. - تا اینکه فرمود -: و بسیاریِ همّ قوت).

8. نشستن با شخص گمراه و حاکم جائر

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرموده: «أربعة مفسدة للقلوب. - إلی أن قال -: مجالسة الموتی. فقیل یا رسول الله،‌ و ما مجالسته الموتی؟ قال: مجالسته کل ضال عن الایمان».[9] یعنی: (چهار طائفه اند که قلبها را فاسد می کنند. - تا اینکه فرمود -: همنشینی با مردگان. به آن حضرت گفته شد: همنشینی با مردگان مراد چیست؟ فرمود: همنشینی با هر غیر مؤمن گمراهی و جائر فی الاحکام و هر حاکم جائری).

9. همنشینی با سلطان (افراد قدرتمند و صاحب شوکت دنیوی)

در حدیث امام صادق(علیه السلام) است که فرموده: «من جلس مع السّلطان زاده الله القوة و الکبر». [10] یعنی: (کسی که با سلطان بنشیند، زیاد می کند خدا قساوت و تکبر او را).

10.  رفتن درب خانه سلطان

قال النبی(صلی الله علیه و آله): «یا علی، ثلاثة، یقسین القلوب».[11] یعنی (یا علی، سه چیز است که قساوت قلب می آورد. - تا اینکه فرمود -: «اتیان باب السلطان»، یعنی: (رفتن درب خانه سلطان).

11.  قرب و نزدیکی پیدا کردن با کسانی که مبالات در گفتار و کردار ندارد

چنانچه فرمودند: «و مقاربته جفاء و قسوة».[12]  یعنی: (نزدیک شدن چنین کسی که بی باک است در قول و فعل، جفا و قساوت است).

12. خفق نعال ( یعنی: کسی که ریاست و بزرگی طلب باشد و دوست داشته باشد چون حرکت می کند دیگران در عقب سر او صدای کفش هاشان بلند باشد.)

چنانچه علی(علیه السلام) فرموده: «ما اَری شیئاً اضرَ بقلوب الرّجال من خفق النعال و راء ظهورهم».[13] یعنی: (نمی بینم یا نمی دانم چیزی را که زیانش زیادتر باشد برای قلب های مردان از صداهای کفش هائی [که] در پشت سرهاشان حرکت می کنند).

13. به دنبال صید و شکار رفتن

14.  گوش دادن برای شنیدن صداهای لهو و سازها و غنا

15. نشست و برخواست کردن با اغنیاء و ثروتمندان

16. اختلاط ، آمیزش و صحبت زیاد کردن با زنان

17. خنده زیاد کردن

18. ترک مجالست و همنشینی با علماء در مدت چهل روز

چنانچه پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرموده: «یا علی، إذا أتی علی المؤمن أربعین صباحاً و لم یجلس العلماء، قسی قلبه و جرّ علی الکبائر».[14]یعنی: (یا علی اگر چهل صباح بر مؤمن بگذرد و با علماء ننشیند، قسی القلب و سنگدل می گردد و جری می شود بر گناهان کبیره).

19. مشورت با زنان و به رأی آنها عمل کردن به آن{در اموری که ربطی به آنان ندارد!}

20. ترک کردن ذکر خدا

چنانچه خدای تعالی به موسی خطاب فرموده: «یا موسی! لا تدع ذکری علی کلّْ حال، إنّ ترکَ ذکری یقسی القلوب».[15] یعنی: (ای موسی! وامگذار یاد کردن مرا در حال که ترک کردن ذکر من دل ها را سخت می کند).

21. سخنان لهو و بیهوده گفتن که فائده ای نداشته باشد

22.  زیاد سخن گفتن

حضرت عیسی روح الله(علیه السلام)  فرمود: «لا تکثروا کلامکم فتقسو قلوبکم و من کثر کلامه قَلَ عقله و قسی قلبه».[16] یعنی: (زیاد سخن نگوئید که دل ها را سنگ و سخت می کند، و کسی که زیاد سخن گوید عقل او کم می شود و دل او سخت می شود).

23. تأخیر انداختن نمازها را از اوقات خود، بدون عذر شرعی

پیغمبر اکرم فرموده: «تأخیر انداختن نماز از وقت، قساوت قلب می آورد».

24. دل را در حال نماز گزاردن بجای دیگر و چیز دیگر توجّه دادن

25.  زیاد خوردن و زیاد آشامیدن

در حدیث آمده که فرموده:«لا تمیتو القلوب بکثرة الطعام و الشراب، فان القلب یموت کالزرع إذا کثر علیه الماء».[17]

یعنی: (نمی رانید دل ها را به خوردنی زیاد و آشامیدن زیاد، زیرا که دل مانند زرع است که از آب دادن زیاد فاسد می شود).

26. در حال سیری و اشتهای طعام نداشتن، طعام خوردن

27. زیاد گوشت خوردن

28. خوابیدن بعد از خوردن غذا

چنانچه روایت شده که امام(علیه السلام) فرموده: «أذیبوا طعامکم بذکرالله تعالی، و لا تناموا علیها فتقسوا».[18]  یعنی: (آب کنید طعامی را که خوردید به ذکر خدای تعالی، و پس از خوردن طعام بلافاصله نخوابید که قساوت می آورد).

29. در حال سیری که اشتهای به طعام نیست طعام خوردن

30 ریختن خاک بر قبر صاحب رَحِم، یعنی: خویشاوندان رَحِمی

بنا بر روایت حضرت صادق(علیه السلام) که فرموده: «اَنهاکُم من أن تطرحوا التراب علی ذوی أرحامکم، فان ذلک یورث القسوة [فی القلب] و من قسا قلبه بَعُد من ربّه».[19] یعنی: (نهی می کنم شما را از ریختن خاک بر روی خویشان خود که رَحِم های شمایند، که آن موجب قساوت قلب می شود، و کسی که قلب او قساوت گرفت از پروردگار خود دور می شود).

دانسته باد که زشت ترین و قبیح ترین تمام مرضهای قلب، مرض قساوت قلب است که سبب می شود برای محروم شدن از خیرات و سعادت دنیویّه و اخرویّه و دوری از رحمت خدای تعالی و نزدیکی به سخط و غضب او. باید پناه بُرد به خدا، چنانچه در روایت است که امام(علیه السلام) فرموده:

«ما غضب الله علی قوم و لا إنصراف رحمته عنهم إلاّ لقساوتهم».[20] یعنی:‌ (غضب نکرده است خدا بر قومی و منصرف نشده است رحمت او از ایشان، مگر به جهت قساوت و سنگدلی ایشان).

و فرمود: «ما مرض قلب اشدّ من القسوة».[21] یعنی: (مریض نمی شود به مرضی که سخت تر از قساوت باشد.).

و فرمود: «ما ضرب عبد بعقوبة أعظم من قسوة القلب».[22] یعنی: (زده نمی شود بنده به عقوبتی که بزرگتر از قساوت قلب باشد).

علاج مرض قساوت قلب

بدانکه بنابر آنچه در اخبار صادره از ائمه اطهار(علیهم السلام) ذکر شده، دفع این مرض هلاک کننده به چند چیز می شود:

اوّل: فرمایش نبوی است به امیرمؤمنان که فرموده:

«یا علی، خمسة تجلوا القلب و تذهب القساوة: مجالسة العماء، و مسح رأس الیتیم، و کثره الاستغفار، و سهر الکثیر، الصوم بالنهار».[23] یعنی (یا علی پنج چیز است که قلب را جلا می دهد. نشستن با علماء، و دست کشیدن به سر یتیم، و بسیار طلب آمرزش کردن در اوقات سحرها، و شب زنده داری و کم خوابیدن، و روزه گرفتن در روز).

و در خبر دیگر فرمود:

«یا علی، تنوّر القلب قرأته قل هو الله احد».

یعنی: (قلب را نورانی می کند خواندن سوره قل هو الله احد).

«و قلة الدکل، و مجالسته العلماء، و أکل حبات الغلات».

(و کم خوردن، و نشستن با علماء، و خوردن دانه های حبوبات).

برگرفته شده از: آیت الله سید محمد حسن میرجهانی(ره) ، (1371)، البکاء للحسین(علیه السلام)، در ثواب گریستن و عزاداری یر حضرت سید الشهداء(علیه السلام)، و وظایف عزاداری، تحقیق روح الله عباسی، قم، نشر رسالت، 1385، چاپ دوم.

پی نوشت ها :

*********************************************************************

 

[1]. تهذیب، ج 6، ص 35؛ اقبال، ص 487؛ بحارالأنوار، ج 98، ص 314

[2] . کافی، ج 6، ص 268؛ امالی للطوسی، ص 438؛ بحارالأنوار، ج 7، ص 312.

[3] . کافی، ج 2، ص 275؛ وسائل الشیعه، ج 15، ص 304؛ بحارالأنوار، ج 73، ص 342.

[4] . مصدرش یافت نشد!.

[5] . کافی، ج 2، ص 329؛ اعلام الدین، ص 218؛ بحارالأنوار، ج 73، ص 398.

[6] . تحف العقول، ص 119؛ مشکاة الأنوار، ص 138؛ بحارالأنوار، ج 1، ص 175.

[7] . مجموعة ورام، ج 2، ص 119؛ ارشاد القلوب، ج 1، ص 18؛ بحارالأنوار، ج 77، ص 166 با اختلاف بسیار نقل شده.

[8] . مصدرش یافت نشد!.

[9] . بحارالأنوار، ج 103، ص 226.

[10] . منیة‌المرید، ص 123 با اختلاف در نقل.

[11] . فقیه، ج 4، ص 365؛ بحارالأنوار، ج 65، ص 282.

[12] . کافی، ج 2، ص 369.

[13] . مجموعة ورام، ج 1، ص 65.

[14] . مصدرش یافت نشد!.

[15] . کافی، ج 2، ص 497؛ بحارالأنوار، ج 13، ص 342.

[16] . الامالی، ص 3، ح 1/1؛ کتاب الموطاء، ص 986، تفسیر مجمع البیان، ج 1، ص 266؛ تفسیر ابن کثیر، ج 1، ص 118؛ بحارالأنوار، ج 71، ص 281. این روایت در این مصادر اینگونه آمده: «لا تکثروا الکلام بغیر ذکر الله، فإن کثرة الکلام بغیرالله، قسوة القلب، إن أبعد الناس من الله القلب القاسی». عبارت مصنف را نیافتم.

[17] . مجموعة ورام، ج 1، ص 46.

[18] . دعوات، ص 76؛ بحارالأنوار، ج 62، ص 267.

[19] . کافی، ج 2، ص 199؛ علل الشرایع، ج 1، ص 304؛ بحارالأنوار، ج 82، ص 35.

[20] . الفصول المهمة، ج 2، ص 42.

[21] . مستدرک الوسائل، ج12، ص 94؛ بحارالأنوار، ج 65، ص 337.

[22] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 6، ص 339؛ بحارالأنوار، ج78، ص176.

[23] . تحف العقول، ص 296؛ شرح نهج البلاغه، ج 6، ص 339؛ تفسیر قرطبی، ج 15، ص 248؛ تفسیر الثعالبی، ج 5، ص 87؛ بحارالأنوار، ج 78، ص 176؛ من السیرة الامام محمّد باقر(ع)، ص 156.

منبع: گناه شناسی

برگرفته شده از http://ahlolbait.blog.ir

 

تعداد بازدید از این مطلب: 874
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : جمعه 28 آذر 1393
نظرات

فرا رسیدن ایام رحلت جانگداز رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) بر عموم شیعیان و محبان تسلیت باد . 

تعداد بازدید از این مطلب: 598
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : دو شنبه 26 آبان 1393
نظرات

سلام بر عزیزان بازدید کننده امروز قصد معرفی یک بازی کم حجم رو برای شما دارم این بازی توسط موسسه هنر ناب اسلامی طراحی و تولید شده که در این بازی شما در قالب یک برنامه به شاهین نجفی مرتد شلیک می کنید . لینک دانلود این بازی در این صفحه قرار داده شده لطفاً در بازنشر این بازی سعی کنید .

 

مرگ بر شاهین نجفی مرتد.جهت دانلود روی عکس کلیک کنید:

تعداد بازدید از این مطلب: 556
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 10 آبان 1393
نظرات

در آیه ۳۷ بقره مى ‏خوانیم:

فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ، آدم علیه السّلام (هنگام توبه از ترک اولى) کلماتى را از خداوند دریافت کرد (و با آنها توبه کرد) خداوند توبه او را پذیرفت.
در کتاب الدّر الثّمین، در تفسیر این آیه آمده است آدم علیه السّلام در این هنگام، ساق عرش را دید که در آن نام پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم و امامان علیهم السّلام نوشته شده بود، جبرئیل بر او نازل شد و به آدم تلقین کرد تا این کلمات را بگوید:
یا حمید بحقّ محمّد، یا عالى بحقّ على، یا فاطر بحقّ فاطمة یا محسن بحقّ الحسن و الحسین، و منک الاحسان،
اى خداى ستوده به حق محمّد ستوده صلى اللَّه علیه و آله و سلم اى خداى ارجمند به حق على علیه السّلام، اى آفریدگار به حق فاطمه علیها السّلام، اى احسان‏ بخش به حق حسن و حسین علیهما السّلام و از تو است احسان.

آدم علیه السّلام وقتى که این کلمات را به زبان آورد، همین که نام حسین علیه السّلام به زبانش آمد، دلش شکست و قطرات اشک از چشمانش سرازیر گردید، گفت: اى برادرم جبرئیل! علّت چیست که با ذکر حسین علیه السّلام قلبم مى‏ شکند و اشکم جارى مى‏ گردد؟! جبرئیل گفت: «اى آدم! بر این پسرت حسین علیه السّلام مصیبت جانسوزى وارد مى‏ شود که همه مصیبتها در نزد آن کوچک است.» آدم علیه السّلام گفت: برادرم جبرئیل! آن مصیبت چیست؟
جبرئیل گفت: حسین علیه السّلام با لب تشنه، و تنها و غریب و بى ‏یار و یاور کشته مى‏ شود، اگر او را در آن روز ببینى چنین صدا مى ‏زند:
«وا عطشاه! وا قلّة ناصراه‏
!، اى واى از سوز تشنگى، اى واى از کمى یاور!» شدّت تشنگى، بین او و آسمان را همچون دود مى‏ کند، هیچ کس جواب او را جز با شمشیرها و وسیله کشتن نمى‏ دهد، سر او را همانند گوسفند امّا از قفا جدا نمایند، و آنچه از فرش و اسباب خانه را دارد همه را غارت مى‏ کنند، سرهاى او و یارانش را در شهرها مى‏ گردانند، در حالى که زنان اهل بیتش در کنار آن سرها عبور داده‏ مى‏ شوند ...
در این هنگام جبرئیل و آدم علیه السّلام همچون زن پسر مرده‏ اى براى مصیبت حسین علیه السّلام گریه کردند. پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم در ضمن گفتارى فرمود:
کلّ من بکى منهم على مصاب الحسین اخذنا بیده و ادخلناه الجنّة
، هر کسى از امّت من براى مصائب حسین علیه السّلام گریه کند، در قیامت دست او را مى‏ گیریم و او را وارد بهشت مى‏ سازیم.
امام سجّاد علیه السّلام به قدرى براى تجدید خاطره شهادت امام حسین علیه السّلام کوشا بود، که حتّى طبق دستورش در روى نگین انگشترش نوشته شده بود:
«خزى و شقى قاتل الحسین بن على علیه السّلام‏ ، رسوا و بدبخت شد قاتل حسین فرزند على علیه السّلام.» بر همین اساس ما باید همواره یاد و نام حسین علیه السّلام را زنده نگه داریم، و نهضت عظیم عاشورا و اهداف آن را به خاطر بسپاریم، و مصائب آن حضرت و شهداى کربلا، و رنجهاى اسیران خاندان رسالت علیهم السّلام را تجدید کنیم، و بدانیم که تکرار آن همچون تکرار آب دادن به درخت است، که براى تجدید حیات و رشد آن درخت، ضرورى است.
پی نوشت:غم نامه کربلا / ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، ص۱۳و14 .

تعداد بازدید از این مطلب: 567
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : چهار شنبه 7 آبان 1393
نظرات

از آیت الله بهجت پرسیدند: داستان ها و قضایایى از کسانى که پیوسته زیارت عاشورا مى خواندند و به این صورت، متوسل مى شدند، گردآورى و چاپ شده است. نظر حضرت عالى در این باره چیست؟

ایشان پاسخ داده اند که: متن زیارت عاشورا، بر عظمت آن گواه است؛ خصوصا با ملاحظه آنچه در سند زیارت رسیده است که حضرت صادق علیه السلام به صفوان مى فرماید: این زیارت و دعا را بخوان و بر آن مواظبت کن. به درستى که من چند چیز را بر خواننده آن تضمین مى کنم: ۱- زیارتش قبول شود. ۲- سعى و کوشش وى مشکور باشد ۳- حاجات او هرچه باشد، برآورده شود و ناامید از درگاه خدا برنگردد.
 
اى صفوان! این زیارت را با این ضمان، از پدرم یافتم و پدرم از پدرش...تا امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت امیر نیز از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم از جبرئیل و او هم از خداى متعال نقل می کند و هرکدام این زیارت را با این ضمان، تضمین کرده اند و خداوند به ذات اقدس خود قسم یاد نموده که هرکس این زیارت و دعا را بخواند، دعا و زیارت وى را بپذیرم و خواسته اش هر چه باشد، برآورده سازم.

و از سند او استفاده مى شود که زیارت عاشورا از احادیث قدسى است و همین مطالب، سبب شده است که علماى بزرگ ما و استادان ما - با آن همه مشغولیت هاى علمى و مراجعاتى که داشتند - به خواندن آن مقید بودند تا جایى که استاد ما، مرحوم حاج شیخ محمد حسین اصفهانى، از خداوند خواسته بودند که در آخر عمرشان، زیارت عاشورا را بخوانند و سپس قبض ‍ روح شوند و دعایشان هم مستجاب شد و پس از پایان این زیارت، درگذشتند.

تعداد بازدید از این مطلب: 528
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : دو شنبه 5 آبان 1393
نظرات

 

این 5 حدیث برای عزاداری امام حسین (ع) سفارش شده است:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دل های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.

امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس که عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را برای او روز شادی و سرور قرار می دهد.

امام رضا علیه السلام فرمود: هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: فاطمه جان! روز قیامت هر چشمی گریان است، مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمت های بهشتی مژده داده می شود.

حضرت صادق علیه السلام فرمود: یک سال تمام، هر شب و روز بر حسین بن علی علیه السلام نوحه خوانی شد و سه سال، در روز شهادتش سوگواری برپا گشت.

تعداد بازدید از این مطلب: 551
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : یک شنبه 27 مهر 1393
نظرات

بسمه تعالي

پيش گفتار:

دوست داريم با عاشورا نجوا کنيم، به هر سو که مي‌نگريم خيمه‌گاه حسين(ع) برپا است، قدم در اين خيمه‌ها که مي‌گذاريم، معرفت فرياد مي‌کند. فقط کافي است چشمان دل را باز کنيم و اين درياي عرفاني را با جان و دل پذيرا باشيم، آنگاه خواهيم فهميد صحراي بلا کجا بوده و از چه رو به اين نام ملقب گشته است.

صداي فرات مي‌آيد، اين صدا سوز دارد و خروشش دل را از جا مي‌کند، با صداي شش ماهه حسين(ع) در هم مي‌پيچد و روضه‌اي مي‌شود که بر اندامت رعشه مي‌افکند.

آرام باش! دقيق‌تر شو، ببين منظومه‌اي غريب در ميان آن سياره‌اي غريب تر مي‌بيني، در اطرافش شيطان هلهله مي کند و نمايندگانش را با نگاه‌هايي دروغين براي برپايي هنگامه‌اي ، راهي ميدان کرده است.

چه پليد آدمياني هستند: يزيد، شمر، ابن زياد، خولي ، حرمله و سنان بن انس که سپيد برگ تاريخ را آلوده کردند و داغ ننگي شدند بر جبين انسانيت.

چه واژه‌ شگفتي است حسين، که عالم هنوز مبهوت آن مانده است و از پرتو اين نام خون‌آلود شور و حماسه مي‌بارد.

اندوهگين‌ترين پيام که همواره خود را در ميان واژه‌ها جاي مي‌دهد “هَيهات مِنَّ الذِّلَه” شکوه در اين واژه موج مي‌زند اما از دل آهي بر مي‌آيد، که زخم‌هاي کهنه را مي‌سوزاند و عميق‌ترشان مي‌کند.

اندکي شنوا‌تر شويم به ياد مي‌آوريم صداي لب تشنه‌اي را که بر ني قرآن مي‌خواند و ضجه‌هاي کودکاني را که تازيانه خورده نام حسين را با هزاران حسرت فرياد مي‌کردند و با زبان بي زباني او را مي‌طلبيدند.

کربلا فراخوان عاشقي بود که توسط حسين(ع) داده شد و همه آنهايي که درس ايثار و فداکاري را از اباعبدالله تعليم ديده بودند، آمدند و با نيت ماندن تا آخرين شهيد يک به يک پرواز را تجربه کردند.

کربلا خاک نبود، خاطره بود شکوه جلالي بود که بدون ترديد مي‌شود به معنايش پي برد و از او آموخت ميهمان نوازي را.

آنهايي که بر چوبه‌هاي نيزه خود خورشيد را حمل کردند ، به راستي در تاريکي وجودشان به دنبال کدام کوره راه بودند که رفتند و نرسيدند .آنان کودکاني را که خود معلماني بزرگ براي تاريخ شدند همچون گلي تازه شکفته پرپر کردند در حالي که عطر اين گل‌ها در مشامشان بود.

در اينجا کار به (يا لَيتَني کٌنتٌ مَعَکٌم) ختم نمي‌شود. صحراي بلا به وسعت دنيا است، اگر مرد ميداني زيارت عاشورا را به زبان نخوان ، با دل به زيارت عاشورا برو و ببين معناي کل يوم عاشورا چيست که اينگونه پشت شيطان را مي‌لرزاند.

حلقه دلدادگي حسين(ع) احياگر است و نجات‌بخش . همگان در محضر عاشوراييم و سينه‌هاي ما تکيه‌اي زنگار گرفته و قديمي است که با اشعار محتشم سياه‌پوش است و دل‌هاي خود را وقف حسين(ع) کرده‌ايم.

حسين(ع) تاريخ خون است، حسين(ع) اشک است و آه و زنجير…

محرم روشن‌تر از هر خورشيدي است که بر ديدگان ما مي‌تابد و راه هدايت را نشان مي‌دهد.

حسين(ع) تو حافظه فراموش نشدني تاريخ هستي، آسمان پر فروغي هستي که تا هميشه دامن دامن ستاره تقديم زمين خواهي کرد، تو اشک بي پاياني هستي که تا هميشه خواهد ريخت.

 

 

 

اي صاحب عاشوراي بزرگ به حق دست‌هاي ملتمس فرات که در حسرت وجود ساقي خشکيد، ياريمان کن، در اين کارزار عشق و عقل که اگر تو مدد نکني واي بر غروب عاشورا!

 

 

 

 

 

1-مشخصات مجري طرح:

 

نام تشکل ارائه دهنده و مجري طرح:

انجمن کبوتران زميني ( N.G.Oسازمان مردم نهاد)

محور فعايت تشکل: بشر دوستانه




2- شناسنامه کلي طرح:

 

•عنوان طرح : مستشهدين عاشورا

•موضوع طرح: محکوميت جنايات عاشورا از بُعد بشردوستانه

•محدوده اجرا: سطح بين الملل




3-اهداف اجراي طرح:

 

3-1) معرفي و شناساندن ابعاد پنهان جنايات صورت گرفته در واقع? عاشورا

3-2) مقابله با اقدامات خصمانه نسبت به انکار و کوچک شمردن واقع? عاشورا

3-3) بررسي و محکوم نمودن جنايات صورت گرفته از بُعد حقوق بشر

3-4) معرفي و شناساندن مسبّبين و افراد دخيل در واقع? کربلا بعنوان جنايتکاران جنگي

3-5) هم صدا نمودن فعالين حقوق بشر و عدالت خواهان جهان جهت ثبت واقع? کربلا به عنوان اولين جنايت جنگي بعد از اسلام در سازمان ملل متحد (UN)

3-6) نام گذاري روز عاشورا(دهم محرم) بعنوان روز جهاني يادمان عاشورا در سازمان ملل متحد (UN)

3-7) جلوگيري از تکرار هتک حرمت ها و تخريب آثار تاريخي و مذهبي نظير بارگاه و ضريح ائمه قبرستان بقيع و حرم حضرت حمزه سيد الشهداء




4-ضرورت اجراي طرح:

 

واضح و مبرهن است که دشمنان اسلام با سم پاشي و صرف بودجه هاي کلان ضد فرهنگي يا به اصطلاح جنگ نرم، وهدف گذاري مستقيم قصد کمرنگ کردن واقعه کربلا و شهادت مظلومان? امام حسين (ع) را در ذهن بشر دارند و در اين راه از هيچ کوششي فروگزار نيستند. زيرا آنان مي دانند تا مادامي که نام و ياد امام حسين (ع) زنده و جاويد است و مسلمين آن را چراغ راه زندگي خود قرار مي دهند، غير قابل نفوذ هستند. بنابراين مخدوش کردن اين قيام در رأس برنامه هايشان قرار گرفته است.

براي رسيدن به اين مقصود شوم ،جنگ فرهنگي خود را آغاز کرده اند و با استفاده ناجوانمردانه از فضاهاي رسانه اي و ايجاد شبهات فراواني که توليد مي کنند ،سعي در تغيير تفکر و نگرش جامعه و القاي انديشه هاي ضد بشري و ضد شيعي خود دارند، تا آنجايي که با کمال وقاهت در شرايطي که مفتي هاي وهابي، در توجيه شرابخواري دولتمردان سعودي و بوسيدن دست و گونه زنان غربي در ملاقات هاي رسمي و غير رسمي، رعايت اصول معاشرت و احترام گذاشتن به فرهنگ و عقايد غربي ها را بهانه مي کنند.

از ديگر رو، عبد العزيز بن عبد الله بن محمد بن عبد اللطيف آل الشيخ ( از نوادگان عبدالوهاب، موسس فرقه وهابيت) که از سوي شاه عربستان به مقام مفتي عام و اعظم وهابيون عربستان سعودي و رئيس هيات کبار علما آن کشور منصوب شده است، در سالروز شهادت سيّدشهدا امام حسين (ع) و سوگواري شيعيان در عزاي فرزند پيامبر (ص) ، براي پسرش جشن سالگرد ازدواج گرفت و هم کيشانش را به جشن و پايکوبي فراخواند.

و در نمونه اي ديگر: ديگر علماي اين فرقه، با کمال وقاحت، روز عاشورا را روز عيد اعلام و در اين روز اقدام به برگزاري جشن و سرور مي نمايند.

آيا اين رفتارها نشانگر سرسپردگي ايشان به بيگانگان شيطان صفت جهان نمي باشد؟! که در جاي جاي جهان در لباس اسلام و اسلام گرايي ، دست به قتل و کشتار افراد بيگناه ميزنند و حقوق بشر را نقض مي کنند و چهره زيباي اسلام را که مهد بشر دوستي و محبت به هم نوع است را در جهان مخدوش مي نمايند .

با توجه به مطالب عنوان شده و تلاش فراوان مفتي هاي وهابي نسبت به تخريب اماکن مذهبي ، تاريخي اسلام و شيعه و اقدام به کمرنگ نمودن واقعه عاشورا در راس همه ي اعتقادات شيعي و وانمود به خشونت آميز بودن مراسمات عزاداري در تفکر بين الملل و اقدام به حربه هاي خاص جهت موجه نشان دادن جنايات واقعه عاشورا توسط جنايتکاران اقدام نمايند ، ضرورت ثبت روزي به نام يادمان عاشورا در سازمان ملل احساس گرديد تا ديگر هيچ کس نتواند در هيچ نقطه از جهان با هر مذهب ، مسلک و مرامي با توسل به چنين فتنه هايي نسبت به کمرنگ کردن و بي احترامي به اين واقعه تاريخي ، اقدامي غير انساني و ضد بشري صورت دهند.

با توجه به نکات مطروحه در اهداف طرح اميدوار است که اگردشمنان اسلام و مسلمين، اقدام به ارتکاب چنين اعمالي نمايند، اينبار الزاماً سازمان ملل متحد (UN) و جوامع حقوق بشري هم صدا با ديگر آزادمردان و زنان جهان نسبت به محکوم کردن و جلوگيري از چنين جناياتي سکوت نخواهند کرد و فرصت تکرار دوباره و چندباره به چنين اقدامات سخيف و ددمنشانه اي نخواهند داد وآن را محکوم خواهند نمود.



5-نمونه يادمان هاي ثبت شده در عرصه بين الملل:

 

5-1) روز جهاني يادمان هولوکاست:

در اوّل نوامبر سال ???5 ، مجمع عمومي سازمان ملل متحد(UN) با صدور قطعنامه اي که به پيشنهاد آمريکا، استراليا، اسرائيل، کانادا و روسيه و حمايت ??? کشور که با اجماع تصويب شد، انکار هولوکاست را قابل پذيرش ندانست و 27 ژانويه را براي يادبود قربانيان آن فاجعه، روز جهاني يادمان هولوکاست نامگذاري کرد .

جالب است بدانيم حتّي زير سؤال بردن هولوکاست در برخي کشورها مانند آلمان، فرانسه و اتريش، جرم محسوب مي‌شود و پيگرد قضائي را به همراه دارد.

منابع:

از نسخهي اصلي در ?? ژانويه ????. «UN creates Holocaust memorial day».

www.unic-ir.org



5-2) روز بين المللي نلسون ماندلا:

 

روز بين‌المللي نلسون ماندلا يا روز ماندلا ، آييني است که هر ساله در ?? ژوئيه( زادروز ماندلا )، به افتخار ماندلا جشن گرفته مي‌شود.

اين روز در نوامبر ???? رسما توسط سازمان ملل متحد نامگذاري شد.

نلسون ماندلا ، نخستين رئيس جمهور آفريقاي جنوبي است که درسال ???? در يک انتخابات دموکراتيک برگزيده شد.

وي پيش از رياست جمهوري از فعالان برجسته مخالف آپارتايد در آفريقاي جنوبي و رهبر کنگره ملي آفريقا بود که به خاطر مبارزه عليه رژيم آپارتايد محاکمه و زنداني شد.ماندلا ?? فوريه سال ???? پس از ?? سال از زندان آزاد شد. سال ???? جايزهي نوبل را به طور مشترک، با فردريک دوکلرک، آخرين رييس جمهوري رژيم آپارتايد که زمينه هاي آزادي نلسون ماندلا را فراهم کرده بود ، دريافت کرد.

منابع:

1. www.worldlii.org

2.www.unic-ir.org



6-گستره اجراي طرح :

 

•شرايط سني : تمامي مقاطع سني

•شرايط جنسي : زن و مرد

•منطقه تحت پوشش: بين المللي

•تعداد مخاطبين : بر اساس آمار تخميني در صورت حمايت و اجراي تمامي مراحل طرح حداقل تعداد مخاطبين با احتساب اينکه فقط شيعيان در آن شرکت نمايند در سطح ملي 75 ميليون نفر و در سطح بين المللي حداقل 400 ميليون نفر مي باشد.

لازم به ذکر توضيح مي باشد که ، مرکز پژوهشي- تحقيقاتي "ليوفرم" در لندن که در حوزه ي اديان ومذاهب و اعتقادات ديني فعاليت مي کند( و در حدود222 دفتر در جهان دارد) ؛نتايج جديدترين سرشماري خود در مورد پيروان اديان و مذاهب را منتشرنمودکه بر اين اساس جمعيت شيعيان جهان امروز به 400 مليون نفر افزايش پيدا کرده و اين يعني اينکه شيعيان در حدود يک چهارم مسلمانان جهان را تشکيل مي دهند.



 

7-خلاصه روند اجراي طرح:

 

انجمن کبوتران زميني با محور فعاليتهاي بشر دوستانه همواره کوشيده است با برگزاري طرح ها و ايده هاي انسان دوستانه در راه مقدس احياء بشردوستي در جوامع بشري نقش اندکي را ايفا نمايد. لذا در اين راستا اقدام به اجراي طرحي به نام "مستشهدين عاشورا" در سطح بين الملل نموده است .

اين طرح با هدف شناساندن ابعاد پنهان و اقدامات ضد بشري و جنايات جنگي صورت گرفته در واقع? کربلا که بر عليه امام حسين (ع) و ياران و اهل بيتشان در ماه محرم الحرام سال 61 هجري در صحراي کربلا ( در منطقه جغرافيايي کشور عراق کنوني ) واقع گشته است و به اسناد تاريخ جزو اولين جنايات جنگي در تاريخ اسلام مي باشد، آغاز گرديده است.

لذا در گام اول کميته اجرائي اين طرح اقدام به تهيه و تنظيم طوماري به زبان هاي زند? موجود جهان ، خطاب به جناب آقاي بان کي مون دبيرکل محترم سازمان ملل و مسئولين سازمانهاي حقوق بشري ملل متحد مبني بر محکوميت جنايات صورت گرفته در واقعه کربلا بر اساس قوانين بين المللي نظير کنوانسيونهاي ذيل بعنوان يک جنايت جنگي و ثبت اسامي مسبّبين اين جنايت بعنوان جنايتکاران جنگي مي نمايد:

* اعلاميه محو همه اشکال تعصب و تبعيض مبتني بر دين يا اعتقاد (مصوب 25 نوامبر 1981)

*ميثاق نامه بين المللي حقوق مدني و سياسي سازمان ملل متحد( مصوب 26 دسامبر 1966)

* کنوانسيون‌ جلوگيري‌ از کشتار جمعي‌ و مجازات‌ آن‌ (مصوب 9 دسامبر 1948)

*کنوانسيونهاي چهارگانه ژنو (مورخ 12 اوت 1949)

* پروتکلهاي اول و دوم الحاقي 1977 مصوب ژنو براي حمايت از قربانيان مخاصمات مسلحانه

پس از آن در اقدامي هماهنگ با هدف روشنگري محکوميت مسلّم اين جنايات براساس قوانين بين المللي ذکر شده ، اقدام به اطلاع رساني اين موضوع در عرصه رسانه و جوامع بين المللي مي نمايد.

کميته برگزاري طرح بعد از تدوين و تاييد طومار ياد شده اقدام به جمع آوري امضاء از افراد بشر دوست و عدالت خواه ايران و جهان، فارغ از هرگونه سليقه و نگرش مذهبي و سياسي مي نمايد.

اين مرحله از طرح به دو صورت فيزيکي و سايبري صورت مي پذيرد، لذا کليه علاقمندان ميتوانند با حضور فيزيکي در پايگاه هاي سيار مربوطه و يا با مراجعه به وب سايت رسمي (www.ashoora.org) نسبت به تأييد و امضاء طومار فوق اقدام نمايند. در پايان پس از تکميل طومار، کميته اجرايي طرح ضمن انتشار و اطلاع رساني آن را به مراجع بين الملل تحويل مي نمايند تا ايشان بعد از بررسي اين درخواست که به امضا و تأييد خيل عظيمي از افراد نوع دوست و آزادي خواه مزيّن شده، بر اساس قوانين نسبت به ثبت اين جنايت در سازمان ملل ، نقش اندکي را در اثبات مظلوميت سرور و سالار همه آزادگان جهان در جوامع بين المللي ايفا کنند ، و اين روز را بعنوان روز جهاني يادمان عاشورا نامگذاري نمايند.

 

 

 

 

8-دبير خانه (نيروي انساني مورد نيازاجرايي):

 

با توجه به نياز هم? مجموعه هاي سازماني و غير سازماني که امورات فرهنگي - اجتماعي جوامع بشري را برعهده دارند ، نياز به نيروي انساني متخصص و مفيد و متعهد در آن زمينه ، جزء تفکيک ناپذير اين کار به شمار مي رود.

فلذا دبيرخانه طرح "مستشهدين عاشورا "تصميم دارد با توجه بر کميّت ، کيفيّت و سطح کار که در عرصه بين الملل انجام خواهد پذيرفت با تشکيل دبيرخانه طرح به نيت 72 تن از ياران و اصحاب بزرگ مرد آزاد? تاريخ امام حسين(ع) ، از72 نيروي متخصص که حداقل داراي برخي از شرايط خاصه جهت عضويت در دبيرخانه و کميسيونهاي اجرايي بشرح زير باشند بعنوان مسئول(سرگروه ، سرشاخه) استفاده نمايد:

•تعهد اخلاقي والتزام عملي به اين طرح و آرمانهاوخط مشي هاي مجريان طرح

•علاقه مندي و حسن اخلاق همکاري در تيم اجرايي

•تخصص علوم حوزوي و يا دانشگاهي مرتبط اين طرح

•داشتن سوابق علمي ، فرهنگي ، حقوقي قابل پذيرش دبيرخانه(شامل :نخبگان، نويسندگان،پژوهشگران،برگزيدگان جشنواره هاي مختلف بين المللي و کشوري و ساير شايستگان با نظر مستقيم هيات اجرايي)

•دانش، مهارت و تجربه کافي و مشابه در زمينه اجراي طرح

•داشتن طرح ، ايده ، نوآوري و خلاقيت در امور اجرايي

توجه: لازم به ذکر است کادر اجرايي و امور دبيرخانه از 72 نفر از نخبگان و فرهيختگان کشور تشکيل خواهد شد و درصورت نياز به نيروهاي بيشتر با توجه به گستره طرح مابقي در زير شاخه ها قرار خواهند گرفت.




9-توضيحات :

 

واقعه عاشورا بعنوان يک حادثه ماندگار در تاريخ اسلام هميشه زنده و در حال جوشش است طبق آمارهاي اعلام شده، امسال حدود 20 ميليون نفر در مراسم اربعين حسيني در شهر کربلا شرکت کرده اند که اين بزرگترين تجمع بشري در سطح جهان به شمار مي آيد.

به مناسبت سالروز اربعين حسيني عده بيشماري به صورت يکدل، يک صدا و يکرنگ از اطراف، گوشه و کنار جهان، مخصوصا از شهرهاي مختلف عراق پاي پياده به سوي کربلا حرکت کردند.در ميان اين تجمع ميليوني، افرادي از کشورهاي آمريکا، دانمارک، سوئد و آلمان حضور داشته اند. از جمله، زائرين خارجي که بيشترين حضور را در عراق داشته اند: ايران، عربستان سعودي، کويت، قطر، ترکيه ، پاکستان، هندوستان و ساير کشورهاي حاشيه خليج فارس بوده اند.

آنچه که در اين مجال داراي اهميت مي باشد اين است که مسلمانان و علاقمندان به اهل بيت در طول تاريخ کوشيده اند از چنين مناسبت هايي استفاده کنند تا نام و ياد اين نهضت پرشکوه و جاويدان که براي تمام انسانهاي آزاده الهام بخش است، زنده نگه داشته شود.

چنين تجمع و حادثه اي در تاريخ، مشابه ندارد و اين موضوع بسيار شگفت انگيز و قابل توجه متفکرين، انديشمندان و همه مسلمانان مي باشد. از طرفي در اين تجمع تعداد بسياري از اديان هاي مختلف در کنار مسلمانان به طرف کربلا در حرکت بوده اند.حضور اين تجمع ميليوني بيانگر ايجاد صلح، دوستي و محبت است. بسياري از آزادي خواهان جهان، کساني که در نقاط مختلف جهان با استعمار، استبداد و ديکتاتوري مبارزه کرده اند حتي کساني همچون جرج شکور(اديب و شاعر برجسته مسيحي لبنان ) محمد علي جناح ( رهبر اعظم پاکستان ) ، محمد بن ادريس شافعي (از ائمه چهارگانه اهل سنت فلسطين )، چالز ديکنز (رمان نويس انگليس) ، ويل دورانت (مورخ و فيلسوف آمريکايي ) ، جرجي زيدان (اديب ، مورخ و داستان نويس مسيحي از کشور مصر ) ، محمد تيجاني ( مورخ و نويسنده تونسي) ، ادوارد براون (مستشرق از کشور انگليس )، ايروينگ واشنگتن (مورخ و مستشرق آمريکايي) ،ماهتما گاندي (رهبر بزرگ ملت هند) ، توماس کارلايل (مورخ و دانشمند از اسکاتلند )که بيشتر ايشان مسلمان نيز نبوده اند، شيفت? نهضت پرشکوه حماس?عاشورا بوده اند.به همين جهت فارغ از عقيده و مذهب خاصي اين موضوع براي همه انسانها اهميت دارد.

 

در پايان از تمامي انسانهاي وارسته و آزادانديش جهان درخواست حمايت مي نماييم تا با کمکهايشان بتوانيم انسانيت و انسان زيستن را در تاريخ زنده نگه داريم.

 

انجمن کبوتران زميني

برگزارکننده طرح مستشهدين عاشورا

www.ashoora.org

تعداد بازدید از این مطلب: 580
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : یک شنبه 20 مهر 1388
نظرات

تعداد بازدید از این مطلب: 511
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : یک شنبه 20 مهر 1393
نظرات

اشعار عید غدیرخم

مرا غدیر نه برکه، که بیکران دریاست
علی نه فاتح خیبر،که فاتح دلهاست


مرا غدیر نه برکه، که خم جوشان است
علی نه ساقی کوثر،که کوثر عظماست


مرا غدیر نه یک برگ سرد تاریخ است
علی نه شافع محشر، که محشر کبراست


مرا غدیر حریم وصال محبوب است
علی نه همسر زهرا که کیمیای ولاست


مرا غدیر بود پایگاه دانش و دین
علی نه کاتب قرآن که آیت عظماست


مرا غدیر نه یک واژه در دل تاریخ
که جان پناه همه رهروان راه خداست


مرا غدیر نه یک روز اختلاف افکن
که همچو چشمه ی مبعث زلال وحدت زاست


مرا غدیر ندای بلند آزادی است
علی نه حامی بوذر که روح صدق و صفاست


مرا علی نبود خلقتی خدا گونه
چو غالیان نسرایم که مالک دو سراست


اگر نه عالم و عادل مرا نمی شاید
ستایمش که علی عالی و علی اعلاست


بخوان ز سوره انعام علت درجات
علی ز علم و عمل بر جهانیان مولاست


مگوکه مولد او کعبه شد که می گویم
به هر مکان که علی هست کعبه خود آنجاست


هر آن که دم زند از عشق آن ولی والا
علی صفت اگرش نیست، کار غرق خطاست


بخوان تو نامه مولا به مالک اشتر
که طرز فکر علی از خطوط آن پیداست


ببین که در دل آن رادمرد بی همتا
به یاد قسط و عدالت چه محشری بر پاست


بکوش رنگ علی گیری و صفات علی
هزار نکته باریک تر ز مو اینجاست


به سالروز امامت به جشن عید غدیر
که اشک شوق به چشمان عاشقان پیداست


گل (امید) به لب ها نشاندم و گفتم
خوشا دلی که در آن مُهر مهر میر ولاست

تعداد بازدید از این مطلب: 622
برچسب‌ها: علی(ع) , غدیر , عید ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : یک شنبه 16 شهريور 1393
نظرات

در کلام امام رضا(ع) هم توصیه هایی برای ازدواج، انتخاب همسر و ازدواج اسلامی نقل شده است که با هم مرور می کنیم.

ازدواج کنید

از ایشان روایت شده است که فرمودند: زنی نزد امام باقر(ع) رسید و گفت: می خواهم برای رسیدن به فضل و کمال هرگز ازدواج نکنم.حضرت فرمود: «این کار را نکن. اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی در بر داشت؛ فاطمه (ع) به درک این فضیلت از تو شایسته تر بود. در حالی که هیچ کس در فضیلت و کمال بر اوپیشی ندارد.

امام رضا(ع) همچنین فرمود: مردی نزد امام باقر(ع) رسید، حضرت فرمود: ازدواج کرده ای؟ مرد گفت: نه. حضرت فرمود: دنیا و هرآنچه در آن است را دوست ندارم اگر شبی بی همسر به سر کنم. دو رکعت نمازی که فرد متأهل می گذارد برتر از عمل مجردی است که شب زنده داری کند وروزها روزه دار باشد. امام رضا(ع) در بیانی دیگر ازدواج به موقع را توصیه کرده، می فرماید: دختران همانند میوه درخت هستند. هرگاه میوه درخت رسید، چاره ای جز چیدن آن نیست و اگر چیده نشود، تابش خورشید آن را تباه می سازد و وزش باد مزه آن را ازبین می برد. (منتخب میزان الحکمه,ح2785)

انتخاب همسر شایسته

امام رضا(ع) درباره شرایط انتخاب همسر و سهولت در ازدواج می فرمایند: اذا خطب الیک رجل رضیت دینه و خلقه فزوجه و لا یمنعک فقره. (میزان الحکمة، ج 4، ص 280) یعنی: هنگامى که مردى از شما خواستگارى کرد که از دین و اخلاق او راضى بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او تو را از این رضایت‏باز دارد.

همین طور از ایشان نقل است که فرموده اند: هرگاه خواستی ازدواج کنی از خداوند طلب خیر کن و در پی آن برو، سپس دو رکعت نماز بخوان و دست هایت را بالا ببر و بگو : أللهُمَّ إنی اُریدُ التزویجَ فسَهِّل لی مِنَ النساءِ أحسَنهُنَّ خَلقاً وَ خلقاً وَ أعَفهُنَّ فرجاً،وَ أحفظهُنَّ نفساً فِیَّ وَ فی مالی، وَ أکمَلهُنَّ جَمالاً، وَ أکثرَهُنَّ أولاداً (صحیفهء رضویه ص 155) خداوندا؛ می خواهم ازدواج کنم، پس برای من از زنان، نیکوترین آنها را از جهت نقش و نگار و خلق و خوی، و پاکدامن ترین آنها، و محافظ ترین آنها درباره من و مال من، و کامل ترین آنها را از جهت زیبایی و جمال، و فراوان ترین آنها از جهت آوردن فرزند فراهم کن.

شیخ حمد بن یعقوب کلینی در کتاب فروع کافی جلد دوم این حدیث را از حضرت امام رضا ( علیه السلام) نقل می کند: ما افاد عبد فایده خیرا من زوجه صالحه اذا راها سرته و اذا غاب عنها حفظته فی نفسها و ماله. یعنی هیچ فایده ای به کسی نمی رسد بهتر از این که برای او بانویی باشد که نگاه کردن به او و مصاحبت با او موجب سرور و شادمانی همسر باشد و در غیاب شوهر امانت دار و حافظ حریم خویش و خانواده و اموال شوهر باشد.

امام رضا (ع) ازدواج دختر را نوعی بندگی می دانند که با این ازدواج، دختر به تبعیت کامل از شوهر درمی آید بنابراین مهم است که چه همسری انتخاب کند. ایشان برای بیان تمکین و تبعیت زن از همسرش، از مثال کنیز استفاده می کنند و می فرمایند: النکاح رق فاذا انکح احدکم ولیدة فقد ارقها فلینظر احدکم لمن یرق کریمته. (وسایل الشیعه، شیخ حرّ عاملى، ج 14، ص 52) یعنی دختران خود را به نکاح مردان در آوردن، به منزله کنیزى باشد. پس هر گاه کسى از شما دختر خود را به نکاح مردى در آورد مانند آن است که او را به کنیزى داده، پس بنگرد که فرزند گرامى و عزیز خود را به کنیزى چه کسى در مى‏آورد. امام رضا (ع) مسلمانان را از وصلت با شرابخوران منع کرده اند و فرموده اند: اجتناب کن از اینکه دختر خود را به فرد شرابخواری بدهی که اگر او را به چنین تبهکاری شوهر دهی گویا آن که چنین فرد پاکدامنی را به زنا داده ای.

امام رضا(ع): دختران همانند میوه درخت هستند. هرگاه میوه درخت رسید، چاره ای جز چیدن آن نیست و اگر چیده نشود، تابش خورشید آن را تباه می سازد و وزش باد مزه آن را ازبین می برد.

مهریه و عروسی

امام رضا(ع) پرداخت مهریه را از وظایف مرد و گرفتن آن را از حقوق زن می دانند و می فرمایند: ان الله تعالی غافرا کل ذنب الا من جحد مهرا او اغتصب أجیرا أجره او باع رجلا حرا. یعنی خداوند متعال هر گناهی را مورد مغفرت و آمرزش قرار می دهد مگر گناه انکار مهر زن یا عقب انداختن دستمزد یا فروش انسان آزاد. ایشان همچنین فرموده اند: هنگامی که ازدواج می‌کنی، بکوش مقدار مهریه از مهرالسنه بیشتر نشود که رسول خدا(ص) با این مقدار مهریه ازدواج کرد. (بحارالانوار 103/350). امام هشتم شیعیان، نگاهی هم به برگزاری جشن و سرور عروسی داشته اند و برگزاری مراسم مختصر و ساده عروسی را هم جزو سنت های پیامبر برمی شمرند که بهتر است انجام شود. در وسائل الشیعه، جلد 20، صفحه 91 از امام رضا(ع) حدیثی نقل است که می گوید: من سنته (رسول الله –ص-) التزویج باللیل، لان الله تعالى جعل اللیل سکنا و النساء انما هن سکن. یعنی: مراسم عروسى در شب، سنت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم است، چرا که خداوند شب را مایه آرامش قرار داده و زن هم آرامش خاطر است.

در تحف‌ العقول‌، صفحه‌ 469 هم از امام رضا(ع) آمده است: مِنَ السُّنَّةِ إِطْعامُ الطَّعامِ عِنْدَ التَّزْویجِ . یعنی: اطعام و میهمانى كردن براى ازدواج از سنّت است.

 

موهبت فرزندآوری

امام رضا(ع) فرزندآوری را لازمه تداوم زندگی می داند و می فرماید: آن کسی که از خود فرزندی به جا نگذارد مثل این است که هرگز میان مردم نزیسته است. اما آن کسی که از خود فرزندی به یادگار نهد، گویی نمرده و در میان مردم زنده است. امام رضا(ع) همچنین فرزند را موهبتی از طرف خداوند دانسته و می فرماید: فرزند آدمی هدیه ای است برای او.

تعداد بازدید از این مطلب: 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : یک شنبه 9 شهريور 1393
نظرات

خودشناسی منافع و فواید زیادی دارد، از جمله وقتی خود را به خوبی شناختید، خواهید دانست که غذاهای شما داروهای شما هستند و شما داروئی جز غذا ندارید، زیرا با اطمینان کامل می‌توان گفت مرض خارجی ندارد، اکثر کسالت‌ها چیزی جز کمبود عوامل غذائی نیستند.

میکروب‌ها عوامل اصلی تولید و سرایت امراض نیستند بلکه فقدان مواد غذائی هستند که تولید مرض می‌کنند و محیط را برای رشد میکروب مستعد می‌سازند، از این رو کشف میکرب‌ها و مطالعات میکرب شناسان، در پیدایش علم خودشناسی و غذا شناسی اثر بزرگی داشت.

بهترین مواهب طبیعت در میوه‌ها و سبزی‌ها است. معالجه با میوه و سبزیجات از قدیم معمول بوده است و این هدایای طبیعت همیشه و در رأس داروها قرار داشته اند.

دانشمندان تاًثیر فوق العاده عسل را در رشد و به طور کلی در حیات انسانی به اثبات رسانده‌اند و اعتقاد دارند عسل برای رشد تمام اعضاء بدن مفید است، اجسام زنده‌ای که عسل همراه خود به بدن انسان می‌برد، موجب رجحان این ماده غذائی به سایر مواد قندی است.

اسید فرمیک که زنبور عسل برای حفظ عسل از فساد به آن اضافه می‌کند مادهً ضد عفونی کننده طبیعی و نیروبخش را می‌سازد که مقوی قلب است.

تنظیم فشار خون و برای امراض کبدی نافع است، در درمان یرقان و امراض ریوی مفید و خواص التیام دهنده عسل قابل توجه است. در قرآن کریم، از عسل به عنوان داروی شفابخش یاد شده است، در حدیثی از پیغمبر (ص) آمده است: عسل هزار و یک خاصیت دارد و هزار و یک درد را شفا می‌بخشد و هر کس بخواهد شفا پیدا کند باید صبح ناشتا عسل را با آب باران مخلوط کرده بنوشد.

طبق حدیثی از حضرت محمد (ص) که می‌فرمایند: تا بدنت تاب درد دارد، استعمال دارو جایز نیست؛ اگر بدن قوی باشد مرض را بخودی خود از آن دور می‌کند و به اصلاح غذا (تغییرغذا) و پرهیز کردن از غذاهای نامناسب مرض از بدن دفع می‌شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 538
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : شنبه 11 مرداد 1393
نظرات

راهپیمایی خود جوش روز جمعه مورخ 93/05/10 در حمایت از مردم مظلوم غزه شهرستان بروجرد -بعد از نماز جمعه

تعداد بازدید از این مطلب: 584
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : جمعه 12 مرداد 1393
نظرات

  

سالروز تخریب قبور ائمه بقیع تسلیت باد

به همین مناسبت مراسم عزاداری روز یکشنبه 12-5-93  ساعت 10شب در مسجد امام حسن عسگری (ع) برگزار می گردد

هیئت شهدای ثارالله . کانون فرهنگی هنری شهدای ثارالله

 

تعداد بازدید از این مطلب: 597
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : یک شنبه 5 مرداد 1393
نظرات

خداوند منان نعمتهایش را در نهایت لطف و کرم در اختیار آدمی نهاده و در مقابل فقط اطاعت و فرمانبرداری از اوامر الهی و حفظ ایمان را از آنها توقع دارد.

عقیق: ناسپاسی ممنوع
سپاسگزاری از نعمت ها کمترین توقعی است که خداوند از بندگان خود دارد. امام رضا(ع) درباره ویژگی های بهترین بندگان خداوند خصلت هایی را نام می برد که یکی از آنها آین است که می فرماید: اذا اعطوا شکروا ؛ آنگاه که چیزی به آنان داده شود سپاسگزار باشند. (1)
امام رضا(ع) همچنین از رسول خدا(ص) نقل می نماید که آن حضرت فرمود: خدای تبارک و تعالی می فرماید: ای فرزند آدم! تو با من به انصاف رفتار نمی کنی. من با ارزانی داشتن نعمت به تو، با تو دوستی کردم و تو با نافرمانی و ارتکاب معصیت، با من دشمنی می کنی. خوبی های من به سوی تو سرازیر است و شر و بدیهای تو به سوی من همواره بالا می آید. پی در پی هر روز و شب فرشته ای گزارش صدور کار بدی را از تو به من اطلاع می دهد. ای فرزند آدم! چنانچه شبیه کارهای تو را از دیگری به تو، خبر می دادند و تو او را نمی شناختی، در دشمنی با او شتاب می نمودی.(2)
در بیانی دیگرامام رضا(ع) اطاعت از خداوند را کمترین وظیفه ما دانسته می فرماید: «اگر بهشت و جهنمی هم در کار نبود باز لازم بود به خاطر لطف و احسان خداوند مردم مطیع او باشند و نافرمانی نکنند. » (3)

 
نعمت ها را با گناهانتان هدر ندهید
یکی از یادگارهای معنوی امام رضا(ع) در خراسان خواندن نماز باران برای رفع خشکسالی بود. مهمترین توصیه امام رضا علیه السلام در این واقعه قدردانی از نعمتهای الهی و پرهیز از ناسپاسی خداوند بود.
در روایت آمده است که امام رضا(ع)بر بالای منبر رفت و پس از حمد و ثنا گفت: "خدایا! تو حقّ ما خاندان رسالت را بزرگ نمودی، مردم طبق فرمان تو، به ما متوسّل شده‏اند و امید به فضل، رحمت، احسان و نعمت تو دارند، باران سودمند و گسترده فراوان و بی‏ضرر بر آنها بفرست، ولی این باران راپس از بازگشت مردم به خانه‏های خود نازل کن".
روایت کننده می‏گوید: سوگند به خدا همان لحظه، حرکت ابرها در هوا شروع شد، و رعد و برق پدید آمد، و مردم به جنب و جوش افتادند که تا باران نیامده به خانه‏های خود برگردند. امام رضا(ع)به آنها فرمود:" آرام باشید، این ابر مال شما نیست، بلکه برای فلان منطقه است". آن ابر رفت و ابر دیگر با رعد و برق آمد، مردم خواستند حرکت کنند، امام(ع)فرمود:" این ابر نیز مربوط به فلان منطقه است". به همین ترتیب ده بار ابر آمد و از فضای آنجا عبور کرد، و امام(ع)در هر بار به مردم می‏فرمود: "این ابر برای شما نیست."
پس از گذر ده ابر ، ابر یازدهم که رسید امام(ع)به مردم فرمود:" این ابر را خداوند برای شما فرستاده است؛ در برابر فضل و کرم خدا شکر کنید و به سوی خانه‏ها و قرارگاههایتان بازگردید که تا به خانه‏ها نرسیده‏اید باران نمی‏بارد، سپس آنگونه که شایسته کرم خدا است باران می‏بارد".
آنگاه امام(ع)از فراز منبر پایین آمد و مردم به خانه‏های خود رفتند. در همان وقت باران شدید بارید به طوری که حوض‏ها و گودالها و نهرها پر از آب گردید، مردم با احساسات پاک می‏گفتند: کرامتهای خدا بر فرزند رسول خدا(ص)مبارک باد.(4)
سپس امام رضا(ع)نزد جمعیت آمد و آنها را موعظه کرد و فرمود: ای مردم! در مورد نعمت هایی که خدا به شما داده، تقوای الهی را پیشه کنید. این نعمت ها را با گناهانتان، از خود دور نسازید، بلکه با طاعت خود آنها را تداوم بخشید. و با شکر خود، این نعمت ها را بر خود ادامه دهید. و بدانید! که پس از ایمان به خدا، و اعتراف به حقوق اولیای خدا از خاندان محمد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هیچ عملی نزد خدا در جهت شکر نعمت های او، محبوب تر از این نیست که برادران مؤمن خود را در امور دنیایشان که گذرگاه آنها به بهشت های خدایشان است، یاری کنید. هر که چنین کند، از افراد مخصوص نزد خدای تبارک و تعالی خواهد بود.(5)

 
هشدار نسبت به ناسپاسی نعمت ها
سپاس از نعمتهای الهی خود باعث فزونی در نعمت و ناسپاسی موجب فرار نعمتها می شود. این موضوع در سیره اما رضا (ع) به روشنی قابل مشاهده است. ابراهیم بن عباس می گوید : امام رضا علیه السلام این شعر را بسیار می خواند و با خود زمزمه می کرد: إذا کنت فی خیر فلا تغتر ربه/ ولکن قل اللهم سلم وتمّم؛ یعنی: چون در آسایش و راحتی ، زندگی دار مغرور نشو بلکه بگو: خداوندا! تنم را سالم و نعمتت را بر من پایدار بدار. (6)
امام رضا(ع) در بیانی دیگر درباره قدر دانی از نعمتهای الهی می فرماید: «با نعمتها خوش همسایه باشید، که گریز پایند، و از مردمی دور نشوند که باز آیند. (7)


پی نوشت ها:
1. فقه الرضا، شیخ صدوق، ص 354.
2. امام رضا و قرآن، غلامرضا اکبری زیبدی، ص203
3. بحار الانوار، ج 71، ص 174
4. مدینة المعاجز،سید هاشم البحرانی، ج7،ص139
5. عیون اخبار الرضا (ع)، ج2، ص168-172
6. عیون اخبار الرضا (ع)، ج2، ص416، باب 44،ح9
7. تحف العقول، ص 472

تعداد بازدید از این مطلب: 591
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدمهدی
تاریخ : پنج شنبه 2 مرداد 1393
نظرات

 

به امید خدا همه با هم فردا در راهپیمایی روز قدس شرکت می کنیم

مرگ بر اسرائیل ، مرگ بر آمریکا

تعداد بازدید از این مطلب: 583
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد

به وبلاگ ما خوش آمدید کانون فرهنگی هنری شهدای ثارالله - شهرستان بروجرد تلفن :06642465900


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود